Verksted
I dette verkstedet er målet at studentene skal utvikle leseundervisning. Utgangspunktet er tegneserieromanen «Rigel», som står på leselisten. Teksten har studentene lest på forhånd, og de de har også deltatt på en forelesning med vekt på litterære kvaliteter ved boka. Primærteksten er altså kjent. I verkstedet veksler vi først mellom korte forelesninger, utforskende aktiviteter, som har overføringsverdi til klasserommet, og samtaler. Forelesningene dreier seg om dramaturgi, altså komposisjon av undervisning (se eksempel her), og om didaktiske innganger til «Rigel» (se eksempel her). Aktivitetene, som både er muntlig, skriftlig og kroppslig, er ulike didaktiske grep som skal fremme ferdigheter i lesing, skriving og samtale. Disse prøver studentene ut underveis. Samtalene handler om å få et metablikk på den teorien vi arbeider med, og de didaktiske grepene studentene har testet ut. Vi diskuterer også hvordan aktivitetene kan overføres og tilpasses til forskjellige klasseromskontekster.
Les merForløpet kort fortalt
Tidslinja under gir en oversikt over studentenes undervisningsforløp. Undervisningen på campus tar utgangspunkt i vedlagte PowerPoint-presentasjoner og inkluderer en rekke ulike aktiviteter. Tidslinja fremstiller et utvalg av disse aktivitetene, med tilhørende dokumentasjon.