
Praksisoppgave
1. Forarbeid i gruppe: En skisse til et leseløp til «Rigel»
Lag en skisse til et fullstendig leseløp (tegnes på A3-ark) med forslag til konkrete aktiviteter basert på boka. Planlegg i detalj anslaget (oppstarten) og minst én hendelse til (valgfri). Anslaget skal ha en tidsramme på ca. 5 minutter.
- Skissen skal ha et omfang på 1 – 2 sider (avhengig av formatet på teksten deres). Dere får veiledning på skissen i løpet av undervisningen.
- Dere kan levere et ferdig forslag til leseløpet som praksisgruppe eller individuelt.
2. I praksis: Skissen satt i spill i reell undervisning
I praksis skal dere prøve ut anslaget og/eller hendelsen dere har laget i undervisningen.
3. En individuell refleksjonstekst, etter gjennomført praksis.
Teksten inneholder en kort (ett-to avsnitt) forklaring av hvilke aktiviteter som ble gjennomført og hvordan. Hoveddelen av teksten skal være en evaluering av gjennomføringen, der dere kan velge å reflektere rundt (noen av) følgende spørsmål:
-
Hvordan opplevde du å jobbe med undervisningsplanlegging som et leseløp?
-
Hvordan opplevde du å gjennomføre undervisningen? Var dette en kjent/ukjent måte å arbeide på for elevene? Fikk dere evt. noen tilbakemeldinger fra elevene?
-
Er dette en ny måte for deg å planlegge undervisning på? Hva er nytt? Hva er kjent?
-
Hva er merverdien av å tenke leseundervisning på denne måten?
-
Hva er utfordringene med å jobbe med leseundervisning på denne måten?
Dere får en skriftlig tilbakemelding på teksten. Omfang: Ca. 2 sider.