Om Studenforsker
Leseløp!-prosjektets utgangspunkt er å skape forbindelseslinjer mellom lærerstudenters opplæring i leseundervisning og den praksisen de møter i skolen. Et av målene med den digitale ressursen er dermed at de konkrete leseløpene skal være grunnlag for didaktisk refleksjon om arbeidet med leseopplæring i lærerutdanningen. Alle leseløpene i den digitale ressursen har en egen fane som heter «Oppgaver til studentene». Her finnes generelle spørsmål som passer til alle leseløpene, evt. også spørsmål som er særlig tilpasset det spesifikke leseløpet.
Lærerstudentene har hovedsakelig vært knyttet til Leseløp-prosjektet på to måter: Gjennom praksisoppgaver og masteroppgaver. Under «Studentlinje: Rigel» finner dere et eksempel på hvordan vi har arbeidet med Rigel som del av studentenes undervisning på universitetet. Målet har vært å modellere en måte å tenke om lesing av tekster med elever. Studentene har fått innføring i Leseløp-prosjektet, opplæring i hvordan man kan komponere undervisning generelt og mer spesifikt knyttet til Rigel. Studentene har deltatt i undervisning på universitetet der de har prøvd ut ulike aktiviteter, tilsvarende de aktivitetene som elevene har gjennomført. Studentene har så laget egne forslag til leseløp med aktiviteter som de har prøvd ut og evaluert i egen undervisning i praksis. Denne måten å koble lærerstudenters praksis kan også gjøres med utgangspunkt i øvrige leseløp.
Under «Masteroppgaver» finner dere eksempler på masteroppgaver der studenter har brukt Leseløp-prosjektet som utgangspunkt på ulike måter. Noen har, basert på arbeidsmåtene i Leseløp!, utarbeidet egne leseløp som de har gjennomført og evaluert. Andre har prøvd ut noen av leseløpene i den digitale ressursen og evaluert egen gjennomføring, i tillegg til de eksisterende leseløpene. Flere masteroppgaver er underveis.