Om prosjektet Leseløp!
I prosjektet Leseløp! utforsker og utvikler vi analoge og digitale undervisningsressurser i lesing for grunnskolen i og på tvers av fag. Vi har først utviklet og prøvd ut leseundervisning i et læringslaboratorium, kalt Profesjonsverkstedet, på Universitetet i Sørøst-Norge. Deretter har vi videreutviklet leseundervisning i samarbeid med leseforskere på USN og lærere i Sandefjord-skolen. Vi har formulert leseutfordringer, som er dokumentert i forskning og erfart i klasserommet og utviklet, prøvd ut og evaluert undervisningen. I tillegg har studentene våre fått undervisning i lesing og undervisningskomposisjoner, skapt egen leseundervisning og prøvd den ut i praksis. Alt dette er dokumentert i leseløplinjer i denne ressursen.
Samarbeidet resulterer i at nyere leseforskning omsettes til praktisk undervisning, altså lesedidaktikk. Et overordnet mål for prosjektet er å utvikle et profesjonsfelleskap mellom grunnskolelærerutdanningen (GLU) og samarbeidspartnere fra arbeidsliv (Sandefjord kommune), Desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp) og Enhet for digitalisering og utdanningskvalitet (eDu). Alle parter bidrar med spisskompetanse og er gjensidig avhengige av hverandre for å skape større arbeidslivsrelvans for lærerstudentene og for å løse fremtidens bærekraftsmål knyttet til utdanning med vekt på leseundervisning som inkluderer alle elever.
Det nyskapende ved prosjektet er:
- Vi komponerer leseundervisning i et profesjonsfellesskap. Det betyr at vi tester ut, evaluerer og justerer leseressurser gjennom et forpliktende samarbeid mellom studenter, lærere og lærerutdannere. Ressursene er fleksible og differensierte og knyttes til studentenes praksis.
- Vi utvikler leseløp, dvs. at vi viser hvordan ressurser og aktiviteter om lesing kan settes sammen til helhetlige undervisningsøkter med en tydelig progresjon fra start til slutt. Det er altså et fokus på hvordan vi komponerer leseundervisning. Samtidig skal leseressurser og leseforløp kunne brukes av lærerutdannere og lærere.
Organisering
Prosjektet gjennomføres i tre faser:
Fase 1: Undervisning i profesjonsverkstedet: Studentene skal få opplæring i leseforskning, leseteorier og lesemetoder og være med på å produsere, utforske og dele ressurser og ideer til leseundervisning i alle fag. Lærere og lærerutdannere underviser studenter sammen i Profesjonsverkstedet. De samarbeider om å utvikle, prøve ut og evaluere metoder og ressurser som er relevante for leseundervisning på tvers av fag. I Profesjonsverkstedet øver studentene på å undervise hverandre og elever fra samarbeidsskoler. Undervisningen filmes og brukes som grunnlag for refleksjon og som materiale til den digitale plattformen Leseløp!
Fase 2: Utprøving i ordinær praksis: Den planlagte leseundervisningen adapteres og gjennomføres. Studentene prøver ut og observerer hverandre og praksislærers undervisning i ordinær praksis. Lærerutdannere og praksislærere samarbeider om å veilede. En sentral metode er bruk av video fra praksissituasjoner som grunnlag for refleksjon. Lærerne prøver ut, observerer hverandre og evaluerer egen leseundervisning som del av et profesjonsfellesskap med lærerutdannere.
Fase 3: Fullføre produksjon og deling av den digitale læringsplattformen Leseløp! Vi designer dynamiske tidslinjer om leseundervisning som visualiserer ulike komposisjoner og kvaliteter. Tidslinjene viser faser og hendelser (som oppstart, overgang, avslutning) som er klikkbare og lenket til leseressurser, som filmklipp, lydklipp, studenttekster og lærerutdannere og elevers evalueringer av og refleksjoner rundt undervisningen.

Samarbeidspartnere
- Sandefjord kommune, kommunalområdet Kunnskap, barn og unge
- Desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp), USN
- Enhet for digitalisering og utdanningskvalitet (eDu), USN
Finansiering
Prosjektet er finansiert gjennom HK–dirs program for økt arbeidslivsrelevans i høyre utdanning (ARB-2021).
