
Iselin Bakken
Masteroppgave: Et leseløp om kulturelle tekstmøter.
1. Gi kort oppsummering av masteroppgaven din
Masteroppgaven undersøker hvordan et dramaturgisk leseløp om kulturmøter kan styrke leseundervisningen på ungdomstrinnet. Jeg har observert egenkomponert leseløp på 8. trinn med utgangspunkt i ungdomsromanen Hør Her’a av Gulraiz Sharif. Her ønsket jeg å utforske hvordan litteraturen og et utvidet kulturbegrep kan hjelpe elevene med å lære av andres erfaringer og forstå seg selv bedre, som metaforene speil og vindu.
2. Hva er særlig relevant for lærerstudenter og lærere?
Det jeg tenker er særlig relevant for lærerstudenter og lærere er å forstå hvordan man kan bruke kropp og sanser som virkemidler i leseundervisningen. Det vil invitere lærere til å iscenesette en tekst og bruke klasserommet som en scene, noe som kan hjelpe med å skape gode overganger mellom aktiviteter, refleksjoner og/eller en større innlevelse i teksten. I tillegg er det dagsaktuelt å sette seg inn i kulturbegrepet, og utforske om man har et snevert eller et åpent syn på kultur.
3. Hvordan opplevde du å skrive masteroppgave i Leseløp!?
Jeg følte meg privilegert som kunne skrive masteroppgave i prosjektet Leseløp! Her fikk jeg utrolig god oppfølging, og studentene som var med i prosjektet fikk verdifull tilbakemelding underveis i skrivingen fra alle veilederne. Det opplevdes direkte relevant for framtidig læreryrket, og dermed veldig givende i hele skriveprosessen.

Mads Bjørnes Olsen
Masteroppgave: “Vi har fått hele bildet i stedet for bare en tekst”. En kvalitativ intervensjonsstudie om ungdomsskoleelevers lesing av skjønnlitteratur i et leseløp med estetisk og erfaringsbasert fokus.
1. Gi kort oppsummering av masteroppgaven din
Masteroppgaven min undersøker hvordan en estetisk og erfaringsbasert tilnærming, i form av et leseløp, kan påvirke ungdomsskoleelevers lesing av novelleneKjøkkenhagenog Alt det en app ikke er. Funnene viser at tilnærmingen kan fremme personlig innlevelse, emosjonell respons og aktiv tolkning, men at enkelte elever trenger mer støtte og struktur. Oppgaven peker på estetisk lesing som et didaktisk mulighetsrom for både faglig utvikling og danning.
2. Hva er særlig relevant for lærerstudenter og lærere?
Oppgaven er særlig relevant for lærerstudenter og lærere fordi den viser hvordan en estetisk og erfaringsbasert tilnærming til skjønnlitteratur kan skape mer engasjement, innlevelse og tolkning hos elever. Den gir konkrete eksempler på hvordan et strukturert leseløp kan legges opp, med aktiviteter som kombinerer refleksjon og samtale med elevenes egne erfaringer og emosjonelle responser.
3. Hvordan opplevde du å skrive masteroppgave i Leseløp!?
Å skrive masteroppgave med tilknytning til Leseløp!-prosjektet var spennende ettersom jeg følte at prosjektet mitt kunne bidra med praksisnær kunnskap om estetisk og erfaringsbasert lesing inn i prosjektet. Leseløp!-prosjektet ga min studie en tydeligere hensikt, noe som var en god motivasjon. Dessuten var masterveilederen min, en av Leseløp!-forskerne», en uvurderlig faglig støtte gjennom hele prosessen.