Anslag

Anslag

«Til anslaget hadde jeg skrevet ut og laminert tolv oppslag uten tekst fra boka. Jeg valgte seks oppslag som hadde lyse farger, og seks med mørkere farger. Jeg la oppslagene på gulvet i et mørkt klasserom, og sendte elevene inn en etter en. De fikk ikke annen beskjed enn å være stille, ikke sette seg ned, og å se ekstra nøye hvor de gikk. De fikk et par minutter til å undre seg over oppslagene, før jeg sa at de kunne sette seg ned. Derfra gikk vi over til neste aktivitet. Det var å skrive ett ord de assosierte med fargene rød, gul, grønn og blå på en farget lapp – og deretter klistre lappene på tavla. Det kunne være følelser eller konkrete ting, og jeg illustrerte dette med eksempler på egne lapper. Alle elevene fikk beskjed om å skrive minimum et ord til hver farge, men elevene ble engasjert og alle skrev langt flere. Vi tok vare på lappene til neste aktivitet. Jeg valgte nettopp fargene rød, gul, grønn og blå, fordi de var mest tydelige på oppslagene fra boka».

«I løpet av praksisperioden har eg gjennomført eit leseløp med fokus på heilskapleg litteraturundervisning på 10. trinn. Arbeidet starta med grundig planlegging der eg knytte opplegget til konkrete kompetansemål i læreplanen, for så å bryte ned til delmål eg såg som relevante. Undervisninga vart strukturert gjennom PowerPoint-presentasjonar og eit tilpassa arbeidshefte. For å skape engasjement og interesse hos elevane, opna eg leseløpet med ei multimodal tilnærming der musikk, bilete og høgtlesing vart kombinert som eit første anslag».

«Vi gjennomførte undervisningsopplegget i en norsktime på totalt 60 minutter. Anslaget til timen bestod av en sanseopplevelse som møtte elevene når de kom inn i klasserommet. Klasserommet var mørkt, det ble spilt lystig musikk og det ble vist fine bilder av hav, skip og skjærgård. Plutselig endret stemningen seg, og dyster musikk ble spilt samtidig som notiset om skipsforliset til Rigel kom opp på skjermen. Etter avsluttet anslag hadde vi en kort helklassesamtale der vi snakket om elevenes inntrykk og tanker. Den påfølgende aktiviteten utgjorde hoveddelen av timen, og her skulle elevene arbeide med ulike kilder og hva disse fortalte om Rigels historie. Elevene fikk utdelt utvalgte oppslag fra boken, samt en artikkel fra NRK og SNL. Videre arbeidet elevene med oppgaver der de sammenlignet hva kildene fortalte om skipet. Som avslutning skulle elevene svare på en læringskvittering, der de ble bedt om å reflektere over hva de hadde lært i timen. Arbeidet foregikk i grupper på to og to.»