Oppgave Sokratisk sirkel

Studentene deltok i gruppesamtaler, organisert som en sokratisk sirkel (se for eksempel Metzger, M. (1998). Teaching reading beyond the plot. Phi Delta Kappan, 240–246).

Praktisk gjennomføring

  • Lese gjennom «ditt» tekstutdrag og streke under steder i teksten som er sentrale/spennende/utfordrende/avgjørende – og tenke gjennom spørsmålet. Gjør gjerne noen notater (10 minutter)
  • Indre ring samtaler om teksten i 8 minutter. Ytre ring lytter. Når 8 minutter har gått, bytt roller.
  • Når begge ringer har fullført samtalen, ta runden og alle sier én ting hver: Jeg observerte at … (og et poeng som er knyttet til samtalestilen/innholdet)
  • Refleksjon: Hvordan synes dere dette gikk? Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Kunne dere brukt denne metoden i klasserommet med (egne) elever? Bli enig om tre punkter som dere vil ta med tilbake til hele gruppa

(3 + 4: 12 minutter)

Oppgaven til «den indre ringen»

Spørsmål det skal samtales om:

  • Hva slags tekst er Rigel?
  • Hvor «sann» er framstillingen i Rigel?
  • Hva er fakta? Hva er diktet til?
  • Hva brukes som belegg for Julians livsfortelling?
  • Hvordan bruker forfatteren personer som kilder?
  • Hvem er fortelleren i Rigel?

Underbygg synspunktene dine med utgangspunkt i utdraget dere har fått utdelt, men du kan gjerne trekke inn andre perspektiver fra boka også.

Notere ned:

  • Faglige poenger du synes var gode i samtalen

  • Poenger om samtalen i indre ring: Fikk alle deltatt? Hadde noen en tendens til å ta ordet for ofte? Hvordan bygde de på hverandre?