
Oppgave Sokratisk sirkel
Studentene deltok i gruppesamtaler, organisert som en sokratisk sirkel (se for eksempel Metzger, M. (1998). Teaching reading beyond the plot. Phi Delta Kappan, 240–246).
Praktisk gjennomføring
- Lese gjennom «ditt» tekstutdrag og streke under steder i teksten som er sentrale/spennende/utfordrende/avgjørende – og tenke gjennom spørsmålet. Gjør gjerne noen notater (10 minutter)
- Indre ring samtaler om teksten i 8 minutter. Ytre ring lytter. Når 8 minutter har gått, bytt roller.
- Når begge ringer har fullført samtalen, ta runden og alle sier én ting hver: Jeg observerte at … (og et poeng som er knyttet til samtalestilen/innholdet)
- Refleksjon: Hvordan synes dere dette gikk? Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Kunne dere brukt denne metoden i klasserommet med (egne) elever? Bli enig om tre punkter som dere vil ta med tilbake til hele gruppa
(3 + 4: 12 minutter)
Oppgaven til «den indre ringen»
Spørsmål det skal samtales om:
- Hva slags tekst er Rigel?
- Hvor «sann» er framstillingen i Rigel?
- Hva er fakta? Hva er diktet til?
- Hva brukes som belegg for Julians livsfortelling?
- Hvordan bruker forfatteren personer som kilder?
- Hvem er fortelleren i Rigel?
Underbygg synspunktene dine med utgangspunkt i utdraget dere har fått utdelt, men du kan gjerne trekke inn andre perspektiver fra boka også.
Notere ned:
-
Faglige poenger du synes var gode i samtalen
-
Poenger om samtalen i indre ring: Fikk alle deltatt? Hadde noen en tendens til å ta ordet for ofte? Hvordan bygde de på hverandre?