OVERSIKT OVER LESELØP

Leseløp 1: Iscenesatt lesning

Dette leseløpet handler om å bygge bro mellom erfaringsbaserte og analytiske lesemåter. Klassen leser bildeboka «Dette snakker man bare med kaniner om» (Høglund, 2015). Så veksler elevene mellom å skrive små tekster som tar utgangspunkt i bildeboka, men også i eget liv. Deretter iscenesetter elevene disse tekstene i klasserommet. Etter å ha arbeidet med slike erfaringsbaserte innganger til bildeboka, arbeider klassen mer analytisk gjennom å ha litterære samtaler.

Leseløp 2: Estestisk lesing

Dette leseløpet handler om å utforske bildebok gjennom estetisk lesing.

Leseløp 3: Elevers lesehistorier

Dette leseløpet handler om å kartlegge og avdekke elevers leserhistorier og styrke elevenes leseridentitet.

Leseløp 4: Kritisk lesing i naturfag

Dette leseløpet handler om å lese og vurdere tekster med naturfaglig desinformasjon på internett.

Leseløp 5: Å lese bilder

Dette leseløpet handler om å bruke (kunst-)bilder som utgangspunkt for språkstimulerende arbeid, visuell kommunikasjon og estetisk oppmerksomhet og dannelse i den tidlige lese- og skriveundervisningen.

Leseløp 6: Tekstoppgave i matematikk

Dette leseløpet handler om å lese og løse tekstoppgaver.

Leseløp 7: Tekst i kontekst

Dette leseløpet handler om å lese utdrag fra skjønnlitterære tekster i historisk kontekst.

Leseløp 8: Noveller som kunst

Dette leseløpet handler om å lese novelle som kunst og ikke som en tekst der man leter etter bestemte sjangertrekk for noveller.

Leseløp 9: Kritisk lesing av sammensatte tekster

Dette leseløpet handler om å være kritisk til sammensatte, kommersielle tekster.

Leseløp 10: Minner og kilder

Dette leseløpet handler om å skille faktiske hendelser fra narrative hendelser

Leseløp 11: Lesemiljø

Dette leseløpet handler om å etablere et lesemiljø.

Leseløp 12: Å utforske kunstbilder

Dette leseløpet handler om å utforske og iscenesette kunstbilder.

Leseløp 13: Multiple tekster i flere fag

Dette leseløpet handler om å sammenligne og sammenstille ulike teksttyper om ett tema, én sak eller person.

Leseløp 14: Multiple tekster i samfunnsfag

Dette leseløpet handler om å sammenlikne og sammenstille multiple tekster gjennom bruk av utforskende lesemåter og estetiske uttrykksformer.

Leseløp 15: Multiple tekster i engelsk

Dette leseløpet handler om å sammenligne og sammenstille ulike teksttyper om ett tema, én sak eller person.

Leseløp 16: Kollektiv langlesing

Dette leseløpet handler om å lese en hel roman sammen som klasse.

Leseløp 17: Å lese litterære steder

Dette leseløpet handler om å lese litterære steder både som landskap og konseptuelle steder.

Leseløp 18: Å lese klassikere

Dette leseløpet handler om å sette elever i dialog med en kompleks litterær klassiker.

Leseløp 19: Multilingualism and slam poetry

This leseløpet is about stimulating reading motivation in a linguistically diverse class through a poem about multilingualism.

Leseløp 20: Tro og viten

Dette leseløpet handler om KRLE, naturfag, norsk.

Leseløp 21: Å lese autentiske matematiske tekster

Dette leseløpet handler om å skille faktiske hendelser fra narrative hendelser.