Bilde
Bilde 1: Eksempler på hvordan stikkord kan skrives ved analyse av
problemstilling
Bilde 2: Eksempler på hvordan stikkord kan skrives ved
sammenligning av tekster
Hva slags tekster er dette?
| Bibelens skapelsesberetning | Darwins skapelsesteori |
|---|---|
| Følelser | Fornuft |
| – Religiøs tekst – Ubegrunnet | – Vitenskapelig tekst – Bevisførsel: begrunnelse og argumentasjon (logikk) |
| Metaforer: Teksten må tolkes for at den skal gi mening. | Rett frem: Det du leser, er det du skal forstå. |
| Omhandler mening | Omhandler fakta |
Hva er hensikten med tekstene?
| Religiøse tekster | Vitenskapelige tekster |
|---|---|
| Håp Inspirasjon Moral Forståelse av religiøse ting | Kunnskap Forståelse av empiriske forhold |
Hva slags virkelighet beskriver religiøse og vitenskapelige tekstene?
| Religiøse tekster | Vitenskapelige tekster |
|---|---|
| Empiriske forhold • På jorda • I verdensrommet • Andre planeter Ikke-empiriske forhold • Moral/etikk • Ånd • Gud • Livet før og etter døden | Kunnskap Forståelse av empiriske forhold |
Om samtalen:
- Målet for samtalen er at vi sammen skal tenke kreativt og kritisk rundt problemstillingen.
- Klassen skal tenke sammen:
-
- Vi undersøker én ting av gangen, noterer argumenter som kan tas opp senere.
- Vi må forstå hverandre, spørre hvis noe er uklart.
- Ta ordet hvis du vet om noe som kan bringe samtalen dypere eller videre.
- Alle trenger ikke å si noe, men alle må lytte og tenke.
- Vi skal tenke kreativt:
-
- Vi kan gjerne argumentere for ting vi ikke tror selv, så lenge det er logisk i samtalen.
- Læreren er tilrettelegger:
-
- Læreren stiller spørsmål for å forstå det som sies, best mulig og for å se om det kan finnes andre måter å se ting på.
- Læreren vet ikke svarene på spørsmålene, ingenting som sies, vurderes eller bedømmes.