Bilde

Bilde 1: Eksempler på hvordan stikkord kan skrives ved analyse av

problemstilling

Bilde 2: Eksempler på hvordan stikkord kan skrives ved

sammenligning av tekster

Hva slags tekster er dette?

Bibelens skapelsesberetning Darwins skapelsesteori
Følelser Fornuft
– Religiøs tekst
– Ubegrunnet
– Vitenskapelig tekst
– Bevisførsel: begrunnelse og argumentasjon (logikk)
Metaforer: Teksten må tolkes for at den skal gi mening. Rett frem: Det du leser, er det du skal forstå.
Omhandler mening Omhandler fakta

Hva er hensikten med tekstene?

Religiøse tekster Vitenskapelige tekster
Håp
Inspirasjon
Moral
Forståelse av religiøse ting
Kunnskap
Forståelse av empiriske forhold

Hva slags virkelighet beskriver religiøse og vitenskapelige tekstene?

Religiøse tekster Vitenskapelige tekster
Empiriske forhold
• På jorda
• I verdensrommet
• Andre planeter

Ikke-empiriske forhold • Moral/etikk
• Ånd
• Gud
• Livet før og etter døden
Kunnskap
Forståelse av empiriske forhold

Om samtalen:

  • Målet for samtalen er at vi sammen skal tenke kreativt og kritisk rundt problemstillingen.
  • Klassen skal tenke sammen:
    • Vi undersøker én ting av gangen, noterer argumenter som kan tas opp senere.
    • Vi må forstå hverandre, spørre hvis noe er uklart.
    • Ta ordet hvis du vet om noe som kan bringe samtalen dypere eller videre.
    • Alle trenger ikke å si noe, men alle må lytte og tenke.
  • Vi skal tenke kreativt:
    • Vi kan gjerne argumentere for ting vi ikke tror selv, så lenge det er logisk i samtalen.
  • Læreren er tilrettelegger:
    • Læreren stiller spørsmål for å forstå det som sies, best mulig og for å se om det kan finnes andre måter å se ting på.
    • Læreren vet ikke svarene på spørsmålene, ingenting som sies, vurderes eller bedømmes.