Refleksjon

Elevers refleksjon over lærerens oppsummering av hjemmelesing

En del elever strevde med å få med seg det de leste hjemme, fra en økt til en annen, og lærerens oppsummering på tavla var noe av det elevene trakk fram som viktig for at de klarte å henge med gjennom hele arbeidet. «Det var bra at du oppsummerte», sa en elev etter første gjennomføring av denne aktiviteten. Etter at leseløpet var gjennomført, var det flere elever som uttrykte nytten av oppsummeringene, og de trakk fram det at læreren tegnet på tavla under denne aktiviteten som en hjelp til å visualisere handlingen i teksten før de skulle i gang med å samtale om den i grupper og hel klasse:

«Det var nesten det beste, synes jeg, når læreren forklarte og tegnet på tavla for eksempel hva som skjedde når Gregor går etter moren sin og hun besvimer og faren kommer hjem og begynner å kaste epler.» (Nora)

«Jeg fikk ikke lest noe særlig hjemme fordi jeg er egentlig ganske lite motivert til å lese, og da hjalp det med handlingsreferat, så jeg ikke var helt lost.» (Linnea)

«Det var ganske vanskelig språk, så det var mye jeg ikke forsto. Når læreren tegna og fortalte, forsto jeg litt mer.» (Thomas)