Refleksjon

Elevers refleksjon over spørsmålstyper i gruppesamtaler

Elevene uttrykte ulike syn på de ulike spørsmålstypene. En elev foretrakk «lukkede» spørsmål: «De spørsmålene gjør at jeg får med meg mer av handlingen. Jeg synes ikke det er så lett å følge med på høytlesing, så da kan vi finne ut av det selv i boka.» En annen elev likte de «åpne» spørsmålene bedre: «Da kan vi tolke mer og gå dypere inn i hva det betyr. Det er jo lett å finne ut hva som skjedde der eller der.» En annen elev foretrakk de åpne spørsmålene av helt andre grunner: «De åpne er egentlig best, siden jeg ikke har fått med meg alt som skjer. Da kan vi reflektere mer fritt.»

Når det gjelder organiseringen i grupper, ser flere elever fordeler med dette. De uttrykker at det er «mindre skummelt» å snakke i gruppa enn i hele klassen, og at det er «interessant å høre hvordan de andre på gruppa tolker». Elevene er også inne på at gruppesamtalenes kvalitet avhenger av medlemmene. En sier at «jeg var på en veldig bra gruppe noen av timene, og da var det skikkelig bra», men også at «hvis det blir mye tull, får jeg egentlig ikke så mye ut av det».