Spørsmål

Spørsmål som har åpen utforskende tilnærming:

Hva er det du ser, og hva får det deg til å tenke?
Hvilke assosiasjoner får du til bildene?

Identifikasjonsspørsmål:

  • Hva forbinder du med klovner?
  • Hvilke lyder, lukter, smaker forbinder du med sirkus?
  • Hvis du var en klovn, hva ville ditt beste triks vært?
  • Når føler du deg som en mislykket klovn?
  • Må alle klovner være morsomme, synes du?
  • Hva får denne boka deg til å tenke? Hvem i livet ditt får den deg til å tenke på?
  • Hvis du var sirkusdirektøren, hva ville du gjort med Dummy da?

Refleksjonsspørsmål:

  • Hvilke forventninger får vi til tittelen?
  • Hva slags klovn er dette? Hva forteller kroppsspråk og ansiktsuttrykk, måten Dummy er plassert i bildet, det han har på seg?
  • Hva skjer med klovnens utseende fra begynnelsen av historien til slutten? Hva kan det bety?
  • Sammenlign innsidepermene før og etter historien. Hva kan det bety at de er forskjellige?
  • Hva mener Leo med «det er ren matematikk»? og på slutten: «Det er ikke bare matematikk»? Hva har endret seg underveis?
  • På baksiden av boka står det «En fortelling om sagmugg, livet og om tiden som går» hva menes med det? Hva har tid med denne fortellingen å gjøre?
  • Hva slags karakter er løven Leo? Hva tenker du om hvordan han er fremstilt i bildene? (se på både tekst og bilder)

Overføringsspørsmål:

  • Kan Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom fortelle oss noe om verden utenfor sirkusmanesjen?
  • Er det greit å gi noen sparken hvis de ikke får til jobben sin?