
Spørsmål
Spørsmål som har åpen utforskende tilnærming:
Hva er det du ser, og hva får det deg til å tenke?
Hvilke assosiasjoner får du til bildene?
Identifikasjonsspørsmål:
- Hva forbinder du med klovner?
- Hvilke lyder, lukter, smaker forbinder du med sirkus?
- Hvis du var en klovn, hva ville ditt beste triks vært?
- Når føler du deg som en mislykket klovn?
- Må alle klovner være morsomme, synes du?
- Hva får denne boka deg til å tenke? Hvem i livet ditt får den deg til å tenke på?
- Hvis du var sirkusdirektøren, hva ville du gjort med Dummy da?
Refleksjonsspørsmål:
- Hvilke forventninger får vi til tittelen?
- Hva slags klovn er dette? Hva forteller kroppsspråk og ansiktsuttrykk, måten Dummy er plassert i bildet, det han har på seg?
- Hva skjer med klovnens utseende fra begynnelsen av historien til slutten? Hva kan det bety?
- Sammenlign innsidepermene før og etter historien. Hva kan det bety at de er forskjellige?
- Hva mener Leo med «det er ren matematikk»? og på slutten: «Det er ikke bare matematikk»? Hva har endret seg underveis?
- På baksiden av boka står det «En fortelling om sagmugg, livet og om tiden som går» hva menes med det? Hva har tid med denne fortellingen å gjøre?
- Hva slags karakter er løven Leo? Hva tenker du om hvordan han er fremstilt i bildene? (se på både tekst og bilder)
Overføringsspørsmål:
- Kan Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom fortelle oss noe om verden utenfor sirkusmanesjen?
- Er det greit å gi noen sparken hvis de ikke får til jobben sin?