Tidslinje over eget liv

Fyll inn tidslinja, bruk fire minutter (bruk tabellen til oppgave 4 i «Oppgaver til elevene»).

INDIVIDUELT:

Lag en revidert tidslinje der dere velger ut tre til fire hendelser som dere kan dokumentere.

PAR:

Sammenlign tidslinjene deres. Dere bruker to minutter hver til å begrunne hvorfor dere har tatt med de hendelsene dere har med.

DISKUTER SÅ:

• Hva kan dokumenteres, og hvilke kilder har dere som dokumentasjon på eget liv?
• Hvilke hendelser har du tatt med? Er det hendelser som har vært gode eller sørgelige? Viser hendelsene til viktige brudd i livet ditt? Har hendelsene endret retningen på livet ditt?
• Er det noen av hendelsene som kan strykes bort fordi de ikke er viktige for livet ditt?
• Hvilken hendelse ville du valgt ut om du skulle skrive en spenningsroman eller kjærlighetsroman basert på eget liv?
• Elevene lager så en revidert tidslinje der de velger ut tre til fire hendelser fra livet som de kan dokumentere.