Er det bevegelse i bildet? Er det for eksempel en person som gjør noe? |
I reklamen til REMA 1000 om grillkjøtt er det brukt narrativ framstilling. Siden det er et bilde, kan vi ikke fysisk se at personene beveger seg, men vi kan se at Sven Nordin peker mot kameraet. I bakgrunn er det en ku og en cowboy som rir på en hest. |
I hvilken retning går blikket til personen(e) på bildet? |
Nordin, mannen i bildet, ser rett på kameraet og peker mot oss, noe som gjør at man føler han snakker direkte til oss, ikke et kamera. Blikket er seriøst, og man kan se at han prøver å formidle et budskap. |
Hva slags synsvinkel er det i bildet? Ser vi personene ovenfra, nedenfra eller rett på? |
På reklamen er det normal synsvinkel, altså at vi ser han slik vi vanligvis gjør når man snakker til folk. Man ser han ikke i helfigur, men heller fra magen og opp. |
Hva er framhevet i bildet? Hva er det du legger mest merke til? |
Det første jeg la merke til i bildet, var Sven Nordin. Slagordet og logoene på venstre side trekker også til seg oppmerksomhet, mye på grunn av størrelsen og valget av farger. Svart og blå er en stor kontrast til den rød-oransje bakgrunnen. |
Hvilken farge er dominerende i bildet? Hvorfor tror du avsenderen har valgt denne fargen? |
Den dominerende fargen i reklamen er oransje, rød og gul. Disse fargene gir assosiasjoner til flammer, varme og ørken, noe som passer godt siden temaet i reklamen er grill. Siden det er brukt såpass mye varme farger, er det en stor kontrast med den blå REMA 1000-logoen, noe som gjør at vi fort legger merke til den |
Hvilke ord med verdiladning blir brukt i teksten – ord som er positive eller negative? |
Det er brukt mye plussord i reklamen. for eksempel «det perfekte grillkjøttet» og «World of BBQ». Dette gjør at vi tenker mer positivt om kjøttet og blir mer påvirket til å kjøpe det. |
Hvilke pronomen blir brukt i teksten? Hvordan får dette avsenderen, leseren eller personer i teksten til å framstå? |
På reklamen er det brukt pronomenet jeg, for eksempel da Nordin sier «Jeg har jaktet verden rundt …». Dette får det til å virke mer personlig. Dette gjør det mer troverdig. |
Blir avsenderen eller personer i teksten framstilt som et individ eller som en gruppe? |
Avsenderen i reklamen blir framstilt som et individ. Han er det største objektet på bildet og er hovedpersonen på reklamen. |
Gir teksten uttrykk for noe som alle er enige i? Hvem kan tenkes å være uenige med avsenderen? |
Jeg mener at om man er enig i det reklamen sier, kommer det på hva du selv foretrekker. Jeg tror andre butikkjeder er uenige i budskapet og mener at de selv har det beste grillkjøttet. Enkeltpersoner kan også ha delte meninger om de er enige i utsagnet eller ikke. |
Er det noen mennesker som blir negativt framstilt i teksten? |
I denne reklamen opplever jeg ikke at det er noe eller noen som blir negativt framstilt. Reklamen fokuserer mer på å fremme sitt eget produkt enn å snakke nedlatende om andre. |
Er det noe eller noen som blir for positivt framstilt i teksten? |
Kjøttet blir velig positivt framstilt i reklamen, noe som er naturlig, siden det er det de reklamerer for. Derfor synes ikke jeg det er for positivt framstilt. |