Oppgaver
Samtalekort til elevene
Regler for samtalen
• Begynn med samtalekort nr. 1. Én leser spørsmålene og snur timeglasset.
• Alle får så ta ordet etter tur. Når alle har fått muligheten til å si noe, er ordet fritt.
• Når timeglasset har rent ut, leser en annen elev spørsmål på samtalekort nr. 2 og samtalen følger samme regler. Deretter følger spørsmål 3.
Samtalekort 1
• Beskriv innholdet i novellen «Kjøkkenhagen» med egnevord – maks to til tre setninger
(alle etter tur).
• Beskriv innholdet i novellen «Alt det en app ikke er» med egne ord – maks to til tre setninger
(alle etter tur).
• Hva er forskjellig i de to novellene, hva er likt?
Samtalekort 2
• Bruk arbeidsheftene (med notater) som utgangspunkt: inn et ? (spørsmålstegn) i heftene deres.
• Den som har satt spørsmålstegnet: Forsøk å konkretisere hva du ikke forstår.
• Dere andre: Forsøk å forklare hva det kan bety.
• I fellesskap: Forsøk å lage en felles hypotese om hva det kan bety.
• Finn et ! (utropstegn) i heftene deres.
• Den som har satt utropstegnet: Forsøk å forklare hvorfor du mener dette er viktig i teksten.
• Dere andre: Still spørsmål som utfordrer eller utvider utropstegnet.
• I fellesskap: Forsøk å lage en felles hypotese om hvor viktig akkurat dette utdraget er for helhetsforståelsen av teksten.
Samtalekort 3
• Hvorfor tror du forfatteren skrevet denne teksten? Altså – hva tror du novellen forsøker å fortelle oss?
• Hvis dere rekker før timeglasset renner ut: Hvilken av de to novellene likte du best? Hvorfor? (alle etter tur)