![Leselop_ikon_clapboard_groenn-liten](https://leselop.usn.no/wp-content/uploads/2024/02/Leselop_ikon_clapboard_groenn-liten.png)
Elevtekster/iscenesettelser
Elevene deles inn i grupper på 4-5. Gruppene får utdelt Post-it-lapper. Lærer skriver et stikkord på tavla som er relevant for teksten som skal leses. Fra Amtmandens døttre blir ordet datter skrevet opp og i arbeidet med Ungen blir ordet unge skrevet opp. Gruppemedlemmene skriver ned assosiasjonene sine på en klistrelapp. Dette går på rundgang. Deretter kommer hver gruppe opp med lappene sine, limer dem på tavla og forteller kort hva de har skrevet ned og hvorfor. Læreren oppsummerer og kommenterer innholdet på lappene etter hver gruppe. Gruppemedlemmene blir stående og svarer på noen oppfølgingsspørsmål fra læreren. Avslutningsvis oppsummerer lærer alle innspillene og forklarer hvordan aktiviteten er ment som en inngang til den teksten som skal leses ved å rette oppmerksomheten mot tittelen på verket.
![postit](https://leselop.usn.no/wp-content/uploads/2024/12/postit.jpg)
Forslag til oppfølgingsspørsmål:
• Hvordan definere en datter/en unge?
• Fins det synonymer til ordet?
• Er ordet positivt-og-eller-negativt ladet og hvorfor det?
• Har ordet en annen betydning i dag enn tidligere?