Refleksjon
Lærerstemmer, 7. trinn:
Denne oppgaven fungerte overraskende bra. Flesteparten av elevene fulgte godt med, og det kom frem mange tanker. Den pirret nysgjerrigheten hos mange og var matte på en litt annerledes måte, med tanke på hvordan vi må prøve å innhente informasjon om hva vi skal finne ut.
Forslag til utvidelser:
- Innsikter kan også videreføres litt med tanke på hvordan vi leser fakta/fagtekster (bruke bilder, illustrasjoner, egne erfaringer).
- Den kan kobles på engelskfaget (med tanke på å forstå tekster ut fra de opplysningene vi kan hente ut fra bilder etc.).
- Den kan sladdes i stedet for å bruke kinesisk.
Lærerstemmer, 5. trinn
Elevene hadde en positiv og lærerik time der de møtte matematikk på et annet språk. De fikk kjenne på kroppen det å ikke forstå noe og så komme til et punkt der de egentlig har gjennomført mye matematikk på en lystbetont måte. De fikk reflektert over hva det vil si å lese i matematikk. Hvilken informasjon kan vi hente ut fra bilder/illustrasjoner/symboler og tall? Hva kan lengden på setningene og oppbyggingen av oppgaven si oss? Klarer vi å løse en tekstoppgave på et annet språk om vi analyserer den godt, bruker logisk sans og prøver oss frem? Det å prøve seg frem er noe gjengen på 5. trinn har veldig godt av å trene på. 😊
Lærerstemme, 6. trinn:
Elevene syns det var gøy og morsomt å gjøre noe annerledes – jeg hadde tre ulike klasser, og alle var engasjert, og det er spennende å prøve noe nytt. Litt som forventet prøvde de å oversette – men etter hvert så skjønte de at det var lurere å se på tallene.
Det virket som elevene forsto at det ikke alltid er nødvendig å forstå hele teksten – men få ut det viktigste av tekstoppgaven.
Lærerstemme, 3. trinn:
Flere synes det var litt vanskelig, men også gøy. Jeg hadde forventet at gruppa ville takle det ulikt, men at de etter hvert ville koble seg på og bli med i diskusjonene.
Elevene ble enig om hvilken informasjon de trengte for å finne svaret i oppgaven. Det var en del unødvendig informasjon i teksten.
Oppgavetypen var ny, og det kan være litt vanskelig i starten for enkelte. Elvene ønsker flere slike oppgaver, men kunne tenke seg et annet språk.
Det var gøy å høre at de diskuterer ulike tolkninger og løsninger.
Lærerstemmer, 8. trinn:
Opplegget ga mulighet for å reflektere rundt det å hente ut korrekt informasjon fra en oppgave – hva som er relevant, og hva som er overflødig, hvilke tall vi trenger, og hvilken del av teksten som er viktig og riktig å bruke for å løse oppgaven. Det gjorde det også mulig å reflektere over hvordan vi er avhengige av å kunne lese og forstå teksten for å kunne hente ut relevant informasjon for å løse oppgaven. Dette ga god trening i å løse tekstoppgaver og i å reflektere over egen arbeidsmetode.
Elevene likte utfordringen godt og fikk mulighet til å gjøre seg noen tanker rundt hvordan de jobbet i faget. Det hele var ganske vellykket og var interessant både for elever og lærere.