Refleksjon

Når elever skal lese matematikkoppgaver, kan de ofte være opptatt av å bli ferdig og finne (det riktige) svaret fort. Vi må jobbe bevisst for å skape normer i klasserommet der veien mot målet også er viktig. For å oppnå målet om raskt svar leser gjerne elever tekstoppgaver på følgende måte: De leser kjapt gjennom verbalteksten og gjetter hva de skal gjøre. Helst vil de ha svaret umiddelbart og uten å måtte skrive. Andre modaliteter enn teksten hopper de ofte over eller knytter dem overflatisk til teksten. I denne delen av leseløpet arbeider vi aktivt for at elevene skal lese andre modaliteter enn teksten og komme med en kvalifisert gjetning, kontra en overflatisk gjetning. I transkripsjonen over kan dere se hvordan elevene begrunner gjetningen sin ved å binde sammen symboler i teksten og bildet. Gjetningen er da noe annet enn overflatisk gjetning – det er hypoteser. Å stille hypoteser til teksten er en lesestrategi som handler om å skape mening av teksten.