Spørsmål til samtalen – samtaletrekk

Samtaletrekk Beskrivelse
Gjenta
«Så du sier at ...»
Når elever snakker om matematikk, kan det noen ganger være vanskelig å forstå hva de sier. Selv om de tenker og resonnerer på en fornuftig måte, kan det å sette ord på tankene være vanskelig. Med samtaletrekket «gjenta» kan du hjelpe alle elevene til å tenke og resonnere matematisk og rydde opp i uklarheter slik at de andre elevene kan følge med. Du kan helt eller delvis gjenta det en elev sier, så be elevene gi tilbakemelding på om det er korrekt eller ikke.
Repetere
«Kan du si hva han sa, med dine egne ord?»
Ved å spørre om en elev kan repetere hva en annen elev har sagt, kan du utvide samtaletrekket «gjenta». Samtaletrekket «repetere» gir elevene tid til å fordøye en idé, og de får høre ideen på en annen måte. Dette kan være spesielt verdifullt for elever som ikke har norsk som førstespråk. Du får bekreftet at andre elever har hørt ideen til eleven, og viser alle elever at ideene deres er viktige.
Resonnere
«Er du enig eller uenig, og hvorfor?» «Hvorfor gir det mening?»
Dette samtaletrekket får i gang en diskusjon omkring ideer, og du gir elevene mulighet til å forklare hvordan de tenker. Hensikten er å få frem ulike perspektiver og dermed engasjere elevene i hverandres tenkemåter.
Tilføye
«Har noen noe de vil føye til?»
Med samtaletrekket «tilføye» involverer du flere i diskusjonen ved å spørre om andre har noen kommentarer. Det kan også bidra til å tydeliggjøre påstander. Du oppmuntrer elevene til å dele ideer, se sammenhenger mellom matematiske ideer og bygge videre på dem.
Vente
«Ta den tiden du trenger … Vi venter.»
Noen elever rekker opp hånda med en gang, mens andre trenger litt tid på å tenke seg om. Med samtaletrekket «vente» gir du flere elever mulighet til å bidra i diskusjonen. Et tips er å telle til ti hver gang du har stilt et spørsmål.
«Snu og snakk»
«Snu deg mot og snakk med sidemannen din.»
Samtaletrekket «snu og snakk» innebærer at du ber elevene om å snu seg mot sidemannen for å diskutere et spørsmål eller en påstand. Mens elevene diskuterer, kan du gå rundt og lytte til elevenes samtaler. Slik får du innsikt i hva elevene forstår, og hvordan de tenker. Elevene får dele ideene sine med hverandre og er orientert mot hverandres tenkemåter.
Endre
«Har noen av dere forandret tenkningen deres?»
Å få lov til å endre tenkningen sin underveis er veldig verdifullt og en naturlig del av elevenes læring. Når du bruker samtaletrekket «endre», lar du elevene få mulighet til å revurdere hvordan de har tenkt, etter innspill fra medelevene. Det bidrar også til å rette oppmerksomheten mot prosessen og ikke bare mot oppgaven.