Refleksjon

Avslutningsvis oppfordres elevene til å reflektere over og dele sine personlige leseerfaringer. De bør si noe om hvordan de gikk fram for å finne ut av sin egen leserhistorie, altså bør de redegjøre for prosessen fram til ferdig produkt. Deretter bør de vise fram produktene sine enten i full klasse eller i små grupper. 

Dersom læreren har satt av mer tid, kan det være fint med en helklassesamtale hvor produktene og tekstene blir drøftet. Det kan eksempelvis være interessant å finne ut om det er noen tekster eller bøker som går igjen. Finnes det noen bøker som peker seg ut som guttebøker eller jentebøker? Finnes det en spesielt god bok som mange i klassen har likt? Dersom klassen finner en bok som mange har likt, kan det være aktuelt å drøfte hvorfor nettopp denne boka var så god. Det åpner for at de som ikke har lest den, kanskje vil låne den. Videre åpner en slik samtale opp for at elevene blir minnet på hva slags bøker og sjangre de liker.