
Organisering av gruppesamtalen
Formålet med gruppesamtalen er todelt. Det ene hovedmålet er at elevene skal kunne diskutere og undre seg over innholdet i novellene gjennom å bygge på hverandres utsagt, uten at de nødvendigvis skal komme fram til et fasitsvar om hva temaet i novellene er. Det andre hovedmålet er at elevene skal øve seg på utforskende samtaler i grupper, med overføringsverdi til andre emner og fag.
Det er viktig at alle elever har med seg det utdelte heftet, der novellene er inkludert, i papirversjon (se X). Dette heftet skal de ha med seg inn i samtalen. Lærer setter av fem minutter i begynnelsen av timen til individuelle forberedelser. Elevene ser på tidligere notater de har gjort seg og har også mulighet til å streke under utdrag / setninger / avsnitt som er viktig, rart, interessant, vanskelig…
Lærer gjennomgår så vurderingskriteriene for samtalen. Lærer legger vekt på at elevene skal vurderes både etter faglige kriterier (innholdet i samtalen) og etter samtaleferdigheter (se «Forslag til vurderingskriterier/vurderingsprinsipper»).
Lærer deler så klassen inn i grupper, 3-4 på gruppa. Lærer deler ut samtalekort og timeglass til gruppene. Hvert samtalekort inneholder spørsmål som elevene skal snakke sammen om i fem minutter (tilsvarende tiden på timeglasset). Med tre samtalekort vil selve samtalen vare i 15 minutter.