Transkripsjon av samtale

Lærer Nå skal jeg bare sjekke igjen. Nå nærmer vi oss avslutningen faktisk. Hvorfor... Nå har vi jobba litt med vognkort. Hvorfor tror dere vi har vognkort?
Selma Ehh... jeg tror på en måte det er litt for å vite... Hvis du for eksempel kjøper en bil da, så står det jo info om den bilen.
Lærer Ja, det står informasjon om bilen i vognkortet. Mhm, noe mer?
Martin Åja. Og så kan man ha den her i bilen for eksempel hvis man mister denne [førerkortet?]. Hvis man mister denne?
Lærer Ja, kanskje det.
Martin Eller kan den ikke bli kopiert?
Lærer Den kan også bli kopiert, ja. Men kanskje den har noe sånn... sånn som med vognkortet, at de blir... mister fargen sin, eller et eller annet.
Daniel For å vise at du har kjøpt bilen sikkert.
Lærer De er ganske flinke til å lage sånne sikre kort som det der, og vognkort og. De har mange lure triks.
Selma Det burde ikke egentlig vært lagd av papir, for det er bare å rive det.
Lærer Ja, det er sant. Hva slags informasjon får vi fra et vognkort?
Martin Om bilen.
Lærer For eksempel, ja.
Selma Hva slags drivstoff den bruker, og...
Lærer Ja, og hva slags drivstoff er det?
Selma Diesel.
Lærer Ja. Noe mer? Hva får vi vite om bilen?
Martin Fargen.
Lærer Fargen.
Selma Sitteplasser.
Martin Hvor mange seter.
Daniel Type.
Lærer Sitteplasser, type.
Martin Høyde.
Nora Hvem som eier den, en.
Lærer Høyde, bredde. Hva kalte vi det høyde, bredde og lengde.
Selma Dimensjoner.
Martin Dimensjoner, ja.
Selma Millimeter.
Daniel Kjennemerke.
Lærer Og dere gjorde noe spesielt når dere fant frem til hva dimensjoner var. Hva gjorde vi for å finne ut hva dimensjoner var?
Martin Søkte.
Selma Vi målte.
Lærer Vi målte, og vi søkte.
Martin Mhm.
Lærer Var det noe mer vi gjorde? Hva søkte vi på?
Martin Hva er en dimensjon.
Lærer Ja, for hva skjedde når vi bare skrev dimensjon? Gjorde vi det?
Martin Ja. Da kom det...
Selma ...opp riktig ting.
Lærer Handlet det om bil når vi bare søkte dimensjoner?
Daniel Nei.
Lærer Daniel, du som leste.
Daniel Ja.
Lærer Handlet det om bil når du søkte bare dimensjoner?
Daniel Nei. Det kom opp målet på ehh liksom størrelse.
Lærer Vanskelig å huske. Ja, det har med størrelse å gjøre, ja. For da var det ikke noe om bil. Gjorde det det? Nei. Men da gjorde du noe lurt. Du la på bil etterpå. Da kom det noen bil, var det det?
Lærer Men da gjorde du noe lurt.
Martin Jeg søkte bil.
Lærer Du la på bil etterpå. Og da fikk du opp?
Martin Ehh.
Lærer Kom det noe om bil?
Martin Ja. Og hjul.
Lærer Og hjul, ja. Skal jeg vise dere... husker dere det stod om aksler?
Daniel Ja.
Selma Mhm.
Lærer Hva er ordet etter aksler hvis dere ser på nummer 12?
Selma Dekk.
Lærer Dekk, ja. Og det finnes faktisk dekkdimensjon. Så det kan hende at den trodde at vi mente dekkdimensjon. Ser du at her står det std.dekkdimensjon.
Daniel, Selma Mhm.
Lærer Det handler om hjul. Da er det sikkert størrelsen på hjulet da. Mhm.
Daniel Men har aksler noe med dekkdimensjon å gjøre?
Martin Det er jo...
Lærer Jeg tipper at det er flere ting... Ja, hvorfor tror dere det står flere ting her på toppen?
Martin Fordi aksler er jo liksom koblet til dekken.
Lærer Mhm. Det har sikkert litt med hverandre å gjøre... at det derfor står sammen.
Daniel Felger.
Lærer Hva tenker dere?
Daniel Jeg tenker det samme.
Lærer Men hvorfor trenger vi vite denne informasjonen om bilen da? Hvorfor trenger vi vite dimensjonene på bilen?
Selma Fordi da vet du hvor stor den er.
Lærer Ja, når trenger du vite hvor stor bilen er?
Martin Hvis den har blitt ødelagt eller noe?
Lærer Ja. Kanskje det. Er det flere grunner eller?
Selma Man trenger jo vite flere ting om det som står her hvis den skal på verksted sikkert, som du kanskje ikke kan utenat.
Lærer Når trenger man vite om sitteplasser?
Daniel Hvis du skal...
Martin Når forskjellige folk skal inn i bilen.
Lærer Mhm. Hvis vi skal på klassetur og vi har ikke buss.
Daniel Vi bruker læreren...
Selma Så må vi vite hvor mange som sitter i hver bil. Men det greier man å se da.
Lærer Ja.
Selma Men som regel når det er syv seter, så er de to bakerste satt ned på en måte.
Lærer Ja. Tror dere det finnes vognkort for andre typer kjøretøy?
Daniel Buss.
Selma Ja.
Martin Buss og...
Lærer Kanskje det er for buss og.
Martin ... lastebil.
Lærer Hva slags andre kjøretøy har vi?
Martin Lastebil.
Lærer Lastebil.
Daniel Vi har...
Martin Motorsykkel.
Daniel ...motorsykkel, ja.
Nora Båt.
Selma Moped.
Lærer Moped. Hva sa du?
Nora Båt.
Selma Fly har vi, men det...
Lærer Jeg er faktisk litt usikker på om det er for fly også.
Selma Så det finnes det jo trikk og sånn d, eller sånn derre...
Lærer Der er jeg faktisk litt usikker. Det jeg har lyst til at vi skal gjøre nå. Virker det greit? Ja. Jeg vil at dere nå skriver på det arket dere har fått. Gi to tips til en som aldri har lest et vognkort før. Om hvordan man skal lese det vognkortet. Gi noen tips. Hva er lurt å tenke på når man leser et vognkort. Dere kan godt bare åpne opp siden hvis det begynner å bli liten plass på arket deres.
Daniel Tips.
Lærer Gi to tips til en som aldri har lest et vognkort før. Hvis jeg aldri har lest et vognkort... «oi, her så det mye... jeg skjønner ingen ting jeg». Hva burde jeg gjøre da?
Daniel Lese nøye.
Lærer Hva burde jeg gjøre da?
Daniel Utforske.
Martin To bare?
Lærer To tips, ja. Hvis du har flere så kan du gjerne skrive det og. En i klassen som aldri har lest et vognkort. Hva lurt for den å gjøre?
Martin Sjekke om den er rosa eller blå. Eller (...).
Selma Barn burde egentlig ikke lese da, nødvendigvis, men...
Martin Kjøpe bil?
Lærer Det skal vi ikke gjøre. Er det noen som har lyst til å dele noen tips eller?
Daniel Ja.
Lærer Man må ikke, men hvis man har lyst så kan man dele det.
Selma At du burde se på overskriftene.
Lærer Lurt å se på overskrifter, ja. Hvorfor det da?
Selma Fordi det står hva det handler om, det under.
Lærer Ja, det står om hva det handler om, ja. Kan du gi et eksempel?
Selma For eksempel på registreringsdatoer...
Lærer Registreringsdatoer.
Selma ...så står det jo datoer og sånne ting.
Lærer Ja. Hva slags datoer da?
Selma Ehm forskjellige... Det er egentlig den samme datoen.
Lærer Ja. Mhm.
Selma 2015, og så registrert for første gang..., registrert for første gang i Norge. Registrert eier.
Lærer Vet dere hva registrert betyr?
Selma Når man blir født, så blir man jo registrert i noen greier.
Lærer Mhm. Nesten litt som at man blir skrevet ned. Okei, nå... kanskje nå har du byttet en eier. Registrert på eier...
Martin ...Når det har kommet en ny eier. Da må vi skrive ned det. Da er det den datoen. Mhm.
Lærer Åja.
Lærer Ja, men det var fint. Se på overskrifter. Har du noen andre tips? Er det noen som har lyst til å dele? Trenger ikke, men hvis man har lyst.
Martin Søke på internett.
Lærer Søke på internett, ja. Hvis det var noe man ikke forstod.
Martin Mhm.
Lærer Finn ut hva du ikke kan, men kan og ikke kan. Og så finne ut det du ikke kan.
Lærer Ja, dere kunne jo ganske mye mer enn... først så så dere jo på arket og «nei, jeg skjønner ingenting», og så skjønte dere egentlig mer når dere begynte å lese. Gjorde dere ikke det? Mhm. Har du lyst til å dele noe, eller vil du ha det for deg selv?
Nora At hvis... hvis strekene kan skille de forskjellige tingene.
Lærer Kjempefint. Er det noe mer, eller er det greit?
Selma At hvis du ikke forstår, så burde du lese det flere ganger.
Lærer Det er lurt. Har læreren deres sagt det før, eller?
Martin Mhm.
Selma Litt for mange ganger.
Lærer At det er lurt å gjøre. Har dere hørt det før?
Selma Litt for mange ganger.
Lærer «Les det en gang til».