| |
Lærer |
Nå skal jeg bare sjekke igjen. Nå nærmer vi oss avslutningen faktisk. Hvorfor... Nå har vi jobba litt med vognkort. Hvorfor tror dere vi har vognkort? |
Selma |
Ehh... jeg tror på en måte det er litt for å vite... Hvis du for eksempel kjøper en bil da, så står det jo info om den bilen. |
Lærer |
Ja, det står informasjon om bilen i vognkortet. Mhm, noe mer? |
Martin |
Åja. Og så kan man ha den her i bilen for eksempel hvis man mister denne [førerkortet?]. Hvis man mister denne? |
Lærer |
Ja, kanskje det. |
Martin |
Eller kan den ikke bli kopiert? |
Lærer |
Den kan også bli kopiert, ja. Men kanskje den har noe sånn... sånn som med vognkortet, at de blir... mister fargen sin, eller et eller annet. |
Daniel |
For å vise at du har kjøpt bilen sikkert. |
Lærer |
De er ganske flinke til å lage sånne sikre kort som det der, og vognkort og. De har mange lure triks. |
Selma |
Det burde ikke egentlig vært lagd av papir, for det er bare å rive det. |
Lærer |
Ja, det er sant. Hva slags informasjon får vi fra et vognkort? |
Martin |
Om bilen. |
Lærer |
For eksempel, ja. |
Selma |
Hva slags drivstoff den bruker, og... |
Lærer |
Ja, og hva slags drivstoff er det? |
Selma |
Diesel. |
Lærer |
Ja. Noe mer? Hva får vi vite om bilen? |
Martin |
Fargen. |
Lærer |
Fargen. |
Selma |
Sitteplasser. |
Martin |
Hvor mange seter. |
Daniel |
Type. |
Lærer |
Sitteplasser, type. |
Martin |
Høyde. |
Nora |
Hvem som eier den, en. |
Lærer |
Høyde, bredde. Hva kalte vi det høyde, bredde og lengde. |
Selma |
Dimensjoner. |
Martin |
Dimensjoner, ja. |
Selma |
Millimeter. |
Daniel |
Kjennemerke. |
Lærer |
Og dere gjorde noe spesielt når dere fant frem til hva dimensjoner var. Hva gjorde vi for å finne ut hva dimensjoner var? |
Martin |
Søkte. |
Selma |
Vi målte. |
Lærer |
Vi målte, og vi søkte. |
Martin |
Mhm. |
Lærer |
Var det noe mer vi gjorde? Hva søkte vi på? |
Martin |
Hva er en dimensjon. |
Lærer |
Ja, for hva skjedde når vi bare skrev dimensjon? Gjorde vi det? |
Martin |
Ja. Da kom det... |
Selma |
...opp riktig ting. |
Lærer |
Handlet det om bil når vi bare søkte dimensjoner? |
Daniel |
Nei. |
Lærer |
Daniel, du som leste. |
Daniel |
Ja. |
Lærer |
Handlet det om bil når du søkte bare dimensjoner? |
Daniel |
Nei. Det kom opp målet på ehh liksom størrelse. |
Lærer |
Vanskelig å huske. Ja, det har med størrelse å gjøre, ja. For da var det ikke noe om bil. Gjorde det det? Nei. Men da gjorde du noe lurt. Du la på bil etterpå. Da kom det noen bil, var det det? |
Lærer |
Men da gjorde du noe lurt. |
Martin |
Jeg søkte bil. |
Lærer |
Du la på bil etterpå. Og da fikk du opp? |
Martin |
Ehh. |
Lærer |
Kom det noe om bil? |
Martin |
Ja. Og hjul. |
Lærer |
Og hjul, ja. Skal jeg vise dere... husker dere det stod om aksler? |
Daniel |
Ja. |
Selma |
Mhm. |
Lærer |
Hva er ordet etter aksler hvis dere ser på nummer 12? |
Selma |
Dekk. |
Lærer |
Dekk, ja. Og det finnes faktisk dekkdimensjon. Så det kan hende at den trodde at vi mente dekkdimensjon. Ser du at her står det std.dekkdimensjon. |
Daniel, Selma |
Mhm. |
Lærer |
Det handler om hjul. Da er det sikkert størrelsen på hjulet da. Mhm. |
Daniel |
Men har aksler noe med dekkdimensjon å gjøre? |
Martin |
Det er jo... |
Lærer |
Jeg tipper at det er flere ting... Ja, hvorfor tror dere det står flere ting her på toppen? |
Martin |
Fordi aksler er jo liksom koblet til dekken. |
Lærer |
Mhm. Det har sikkert litt med hverandre å gjøre... at det derfor står sammen. |
Daniel |
Felger. |
Lærer |
Hva tenker dere? |
Daniel |
Jeg tenker det samme. |
Lærer |
Men hvorfor trenger vi vite denne informasjonen om bilen da? Hvorfor trenger vi vite dimensjonene på bilen? |
Selma |
Fordi da vet du hvor stor den er. |
Lærer |
Ja, når trenger du vite hvor stor bilen er? |
Martin |
Hvis den har blitt ødelagt eller noe? |
Lærer |
Ja. Kanskje det. Er det flere grunner eller? |
Selma |
Man trenger jo vite flere ting om det som står her hvis den skal på verksted sikkert, som du kanskje ikke kan utenat. |
Lærer |
Når trenger man vite om sitteplasser? |
Daniel |
Hvis du skal... |
Martin |
Når forskjellige folk skal inn i bilen. |
Lærer |
Mhm. Hvis vi skal på klassetur og vi har ikke buss. |
Daniel |
Vi bruker læreren... |
Selma |
Så må vi vite hvor mange som sitter i hver bil. Men det greier man å se da. |
Lærer |
Ja. |
Selma |
Men som regel når det er syv seter, så er de to bakerste satt ned på en måte. |
Lærer |
Ja. Tror dere det finnes vognkort for andre typer kjøretøy? |
Daniel |
Buss. |
Selma |
Ja. |
Martin |
Buss og... |
Lærer |
Kanskje det er for buss og. |
Martin |
... lastebil. |
Lærer |
Hva slags andre kjøretøy har vi? |
Martin |
Lastebil. |
Lærer |
Lastebil. |
Daniel |
Vi har... |
Martin |
Motorsykkel. |
Daniel |
...motorsykkel, ja. |
Nora |
Båt. |
Selma |
Moped. |
Lærer |
Moped. Hva sa du? |
Nora |
Båt. |
Selma |
Fly har vi, men det... |
Lærer |
Jeg er faktisk litt usikker på om det er for fly også. |
Selma |
Så det finnes det jo trikk og sånn d, eller sånn derre... |
Lærer |
Der er jeg faktisk litt usikker. Det jeg har lyst til at vi skal gjøre nå. Virker det greit? Ja. Jeg vil at dere nå skriver på det arket dere har fått. Gi to tips til en som aldri har lest et vognkort før. Om hvordan man skal lese det vognkortet. Gi noen tips. Hva er lurt å tenke på når man leser et vognkort. Dere kan godt bare åpne opp siden hvis det begynner å bli liten plass på arket deres. |
Daniel |
Tips. |
Lærer |
Gi to tips til en som aldri har lest et vognkort før. Hvis jeg aldri har lest et vognkort... «oi, her så det mye... jeg skjønner ingen ting jeg». Hva burde jeg gjøre da? |
Daniel |
Lese nøye. |
Lærer |
Hva burde jeg gjøre da? |
Daniel |
Utforske. |
Martin |
To bare? |
Lærer |
To tips, ja. Hvis du har flere så kan du gjerne skrive det og. En i klassen som aldri har lest et vognkort. Hva lurt for den å gjøre? |
Martin |
Sjekke om den er rosa eller blå. Eller (...). |
Selma |
Barn burde egentlig ikke lese da, nødvendigvis, men... |
Martin |
Kjøpe bil? |
Lærer |
Det skal vi ikke gjøre. Er det noen som har lyst til å dele noen tips eller? |
Daniel |
Ja. |
Lærer |
Man må ikke, men hvis man har lyst så kan man dele det. |
Selma |
At du burde se på overskriftene. |
Lærer |
Lurt å se på overskrifter, ja. Hvorfor det da? |
Selma |
Fordi det står hva det handler om, det under. |
Lærer |
Ja, det står om hva det handler om, ja. Kan du gi et eksempel? |
Selma |
For eksempel på registreringsdatoer... |
Lærer |
Registreringsdatoer. |
Selma |
...så står det jo datoer og sånne ting. |
Lærer |
Ja. Hva slags datoer da? |
Selma |
Ehm forskjellige... Det er egentlig den samme datoen. |
Lærer |
Ja. Mhm. |
Selma |
2015, og så registrert for første gang..., registrert for første gang i Norge. Registrert eier. |
Lærer |
Vet dere hva registrert betyr? |
Selma |
Når man blir født, så blir man jo registrert i noen greier. |
Lærer |
Mhm. Nesten litt som at man blir skrevet ned. Okei, nå... kanskje nå har du byttet en eier. Registrert på eier... |
Martin |
...Når det har kommet en ny eier. Da må vi skrive ned det. Da er det den datoen. Mhm. |
Lærer |
Åja. |
Lærer |
Ja, men det var fint. Se på overskrifter. Har du noen andre tips? Er det noen som har lyst til å dele? Trenger ikke, men hvis man har lyst. |
Martin |
Søke på internett. |
Lærer |
Søke på internett, ja. Hvis det var noe man ikke forstod. |
Martin |
Mhm. |
Lærer |
Finn ut hva du ikke kan, men kan og ikke kan. Og så finne ut det du ikke kan. |
Lærer |
Ja, dere kunne jo ganske mye mer enn... først så så dere jo på arket og «nei, jeg skjønner ingenting», og så skjønte dere egentlig mer når dere begynte å lese. Gjorde dere ikke det? Mhm. Har du lyst til å dele noe, eller vil du ha det for deg selv? |
Nora |
At hvis... hvis strekene kan skille de forskjellige tingene. |
Lærer |
Kjempefint. Er det noe mer, eller er det greit? |
Selma |
At hvis du ikke forstår, så burde du lese det flere ganger. |
Lærer |
Det er lurt. Har læreren deres sagt det før, eller? |
Martin |
Mhm. |
Selma |
Litt for mange ganger. |
Lærer |
At det er lurt å gjøre. Har dere hørt det før? |
Selma |
Litt for mange ganger. |
Lærer |
«Les det en gang til». |