
Refleksjon
I denne delen av leseløpet kan man som lærer styre mot innhold som er tilknyttet matematiske innhold man holder på med for tiden eller begreper som man tenker kan være viktige å få oppklart. Noe av det viktigste er likevel at man gir elevene opplevelsen av å forstå tekst som tidligere var uforståelig og at de får verktøy for å finne ut av det selv senere når de igjen møter på en vanskelig matematisk tekst. I transkripsjonen valgte læreren ut to begreper: «aksel» og «dimensjoner». Elevene måtte søke begrepene opp. I transkripsjonen om «aksel» ser vi at elevene får problemer når de bare søker opp ordet «aksel». De må spesifisere søket og skjønner også at det kan være viktig å se på bilder for å treffe bedre. Sammen med bildesøk og lekebilene i installasjonen blir begrepet «aksel» oppklart. Når elevene etterpå skal finne ut av begrepet «dimensjoner» så tar de med seg strategiene videre. De søker for eksempel ikke bare «dimensjoner», men «dimensjoner bil». I tillegg setter de på bilder. I arbeidet med begrepet «dimensjoner» blir også visualisering og oppmåling viktig. Læreren forteller etterpå at hun bevisst styrte mot målingsbegreper og hadde tatt med ett langt målbånd.