Transkripsjon

LærerJa. Aksler. Okei, da er det et begrep som er litt vanskelig. Skal jeg forklare det, eller skal vi søke det opp?
MartinForklare
DanielForklare, hvis du kan det.
LærerJeg vil at du skal søke det opp, siden du har pcen fremme. Hva skal du søke på for å finne ut av det, da?Peker på Nora.
NoraJeg bare prøver å søke på aksel, men hvordan skriver jeg det?
MartinA, K, liksom navnet.
DanielA, e, k, s, l, e
SelmaAksel, bare R i stedet for L på slutten.
DanielJa, aksler, aksler. Aksel. Aksel. Aksel. Aksel.
NoraA, K, S, E, L. Aksler. Hvorfor kommer det opp bilder av folk?Skriver på tastaturet.
LærerFå se hva du fant da. Ja. Hva har det med bil å gjøre, da?
NoraTror ikke det.
DanielAksel.
NoraEr ikke aksel noe med penger.
DanielAksel. Aksel. Aksel.
LærerÅja, du tenker på aksjer, ja.
DanielIkke aksjer.
LærerDu har søkt på aksler. Kan vi skrive noe annet?
SelmaHva er...
LærerJa, hva er?
MartinJa.
LærerVi fikk noe... Var det noe med... handla det om kroppen eller?
NoraNå tror jeg...
DanielDefinisjonen av aksler.
NoraNå tror jeg jeg trykte på litt mer riktig.
LærerVi må prøve å finne noen riktige ord vi kan søke på for å finne ut av det her, så det ikke handler om kropp.
NoraMen nå gjør det ikke det lenger.
SelmaDet er masse bilder av ting til bil, så...
NoraJa.
LærerJa, har dere funnet noe om bil? Hva søkte dere, da?
NoraEhh, jeg skrev aksjer riktig.
SelmaDet er ikke aksjer, det er ikke aksjer.
LærerJa, åja, det ble feil første gang. Ja, det går fint.
DanielAksel.Skriver på egen pc.
LærerFå se på bildene du fant.
NoraJeg fant bilder av liksom gamle...
LærerJa.
MartinAksling. Det er aksling.
LærerAksling. Hva står det der, da? Kanskje du kan lese litt for oss?
Nora“En aksling er en aksel ... er en aksling er aksel ... er sentralstagen i en roterende hjul, skive, tannhjul eller et ledd.”Leser fra pc.
LærerJa.
NoraEller også en roterende stang mellom f... forkraft, kraftoverføring fra et objekt til et annet. Det er fra Wikipedia, da.
LærerÅhh, det var litt vanskelig tekst.
DanielEr det sånn?
LærerHva har du funnet, Daniel.
DanielJeg har bare funnet bilder, da.
LærerJa, der har vi noen aksler, ja. Akseler, da. Nå har du funnet forklaringen, Nora. Også har vi... Daniel har funnet noe bildet. Har alle sett bildene, Daniel? Ta og så vis det til jentene også.Snur pc så jentene ser.
NoraEr det sånn et hjul ser ut?
LærerSe her. Ser der de lekebilene her nå? Nå viser jeg de.
DanielJa, under!
LærerSer du de her mellom hjula? De stengene mellom hjula. Jeg tror du syns litt bedre på denne. Den har veldig mange aksler.
MartinOi.
LærerSer dere at det er en sånn stang i mellom hjula?
DanielJa.
NoraMhm.Selma nikker.
LærerDet er akselen.
DanielÅja, så det er akslen.
LærerHvor mange aksler har den... den her?
SelmaEr det en på hvert sånn to hjul på en måte?
LærerMhm.
MartinSyv.
DanielJa, riktig det.
Lærer1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Hvor mange er det på en vanlig bil, da? Hvis vi ser på...
Martin, Nora2
Daniel4, 2
LærerHer var det faktisk en lastebil.
DanielJa, jeg telte hjula.
LærerMhm.
MartinEr det.. er det sånn her det ser ut?Viser bilder fra egen pc.
Daniel2, 2.
LærerJa, det kan ligne litt på en aksel, ja.
MartinAksel og bil. Her, ja.
LærerJa, der fikk du fram til det med bilen der, ja. Kjempefint. Så ser du litt mer av bilen, også.Viser bildene til de andre elevene.
DanielJaa.
SelmaSe der.Peker på skjermen til Martin.
MartinHm?
SelmaDen.
NoraÅja, der ja.
LærerDa har vi funnet ut hva aksler var.
DanielJa.
LærerDet var lurt at vi søkte opp det. For det var kanskje ikke bare aksler som var vanskelig. Var det noe mer, Daniel, som du har skrevet opp?

Transkripsjon av samtale: Begrepet «dimensjoner»

DanielDimensjon?
LærerMhm, har dere hørt det ordet før? Dimensjoner?
SelmaJa.
DanielJa, dimensjoner.
LærerJa, hva betyr det da?
SelmaDet betyr egentlig forskjellig ting.
MartinEr ikke en animasjon med forskjellige folk?
DanielEhh, ja, liksom…
SelmaKan jo brukes i matte, kan det ikke?
DanielHvor, hvor… dimensjoner.Leter etter «dimensjoner» i vognkort.
LærerHvordan kan vi finne ut av hva dimensjoner er?
DanielLese
MartinSøke
LærerVi kan lese og vi kan søke.
MartinSkal vi søke?
LærerSøk opp.
DanielDet står… det står bredde, lengde, høyde. Aksel,
SelmaDet er bilen.
Daniel…ja, men det står under dimensjoner mm.
LærerMhm.
SelmaDet har sikkert noe med størrelser å gjøre.
DanielJa.
LærerNå søker han opp, så får vi kanskje hjelp. Hva søker du på?Martin søker. Daniel åpner pcen sin.
MartinJeg skriver bare koden min.
LærerÅja, du har ikke kommet inn. Det går fint.
MartinHva… vent hva var spørsmålet? Hva betyr dimensjon bil?Skriver på tastaturet.
LærerHvorfor sa du bil?
MartinSom at den vil ta sånn bilgreier.
SelmaDimensjoner og så mellomrom bil.
LærerKanskje Daniel, kan du prøve å søke opp dimensjoner uten bil? For nå tok du med bil. Og så ser vi hva forskjellen blir.Martin søker med «bil».
DanielHva bet…
MartinEr det ikke hjul eller noe?Snur pcen sin mot lærer og viser bilder med hjul.
LærerDet kommer opp noen hjul, ja. Kan du vise jentene?
MartinPå dekk?
DanielNei, dimensjon betyr størrelse eller mål.
LærerHmm.
Daniel… står det her.
MartinTa på bilder.
LærerFå se hva du har funnet.
MartinDet er noen med dekk.
SelmaJa.
LærerDu fant noe om dekk.
SelmaDet er fra Store norske leksikon.
LærerMen hva står det for noe om dimensjoner da?
DanielDet står dimensjoner betyr størrelse eller mål. Noe som har en stor dimensjon, er stort eller har store mål…
MartinÅja, er ikke det størrelse av bilen?
Daniel…Man kan finne dimensjoner til et object (leser på engelsk)…
SelmaEn ting.
LærerObjekt, ja.
Daniel… ved å måle objektets lengde, bredde og tykkelse eller høyde.
LærerSå, hva var det som stod i vognkortet her da, om dimensjoner? Det var på ni.
DanielDet var det jeg sa istad.
SelmaBredde, lengde og høyde.
MartinEr ikke det for å måle den opp?
LærerDet var jo det du sa i sted. Men nå fikk vi det bekreftet. Var ikke det lurt?
DanielJa, det var smart det.
LærerJa, flott. Bredde, lengde og høyde.
DanielPå bilen?
MartinJa.
SelmaDet står i mm.
LærerHva betyr i tallet her da?
DanielHvor mye mm det er.
LærerHva er mm for noe da?
MartinMm.
SelmaEr ikke det millimeter.
MartinMillimeter.
DanielJo, millimeter.
LærerDet har dere hørt før. Millimeter ja. Men de tallene her?
Daniel1900 millimeter.
SelmaSikkert hvor mange millimeter det er kanskje.
MartinPå bredde.
DanielNei, 1900 millimeter.
LærerSkal vi finne ut av hva det her er? Du fant jo om det var noen dekk. Vi har noen mål her.Viser frem målebånd.
MartinMål?
LærerKanskje vi kan finne ut av hva de målene sier.
MartinOkei.
LærerSå finner vi ut om det har med dekk å gjøre også. Skal vi se. Nå var den litt sånn treg. Der. Okei. En millimeter. Hvordan ser den ut på?Daniel viser med fingrene.
MartinEr ikke den sånn super liten.Viser med fingrene samtidig som Daniel.
LærerPå denne her.Prater om målebåndet.
MartinDet er bare en sånn liten strek. Ser du det?Peker på målebåndet.
SelmaEn sånn liten i mellom 2 og 3.Peker på målebåndet.
LærerJa. Er alle sammen enige om at det er millimeter? De bittesmå der?
DanielJa, vi snakka om det.
LærerHva er en centimeter da?
DanielDet er sånn mellom de svære.Peker på målebåndet.
MartinMellom 1 og…Peker på målebåndet.
SelmaDet er mellom 28 og 29 for eksempel.Peker på målebåndet.
DanielDet er 10 mm.
LærerHvor mange mm er det i en centimeter?
Martin,
Selma,
Daniel
10.
LærerHva med meter da?Drar målebåndet lengre ut, viser én meter.
MartinEr ikke det 100?
LærerSkal vi se om vi kan komme helt til en meter.
SelmaNei, det er 1000.
Daniel1000 millimeter.
MartinJa.
Lærer1000 millimeter. Er det så mange sånne inne i den lille her?
MartinJa.
LærerJa.
DanielDet er ganske sjukt.
LærerHvor mange… hvor mange står det her da?
SelmaHvor da?
MartinEhh…
LærerVi har… det står for eksempel bredde.
MartinTusen nihundre
Daniel1900.
LærerJa, og hvor mange var det her?
MartinVi må ha…
LærerHvor mange var det på den meteren?Peker på metermarkeringen.
Martin…1000, så vi må ha…
Daniel…900.
SelmaSånn cirka to, eller ja, det blir…
Martin,
Selma
190.
LærerVet dere hva? Jeg klarer ikke å strekke ut den så mye. Vet dere hva? Vi har ganske stor plass her. Vi flytter oss bort dit. Vi må ha med oss et vognkort også. Jeg legger den her jeg.Peker først, beveger seg mot åpent område i klasserommet.
DanielJa, jeg tar med den jeg også.Plukker opp eget vognkort og tar det med.
LærerSå skal jeg bare flytte den litt så vi hører hva vi sier.Flytter mikrofon.
DanielJa.
LærerSånn. Er det greit med lyd? Ja. Ok. Så gir jeg den til deg. Hvor mange millimeter skulle dere ha?Gir enden av målebåndet til Martin; «huset» til Selma.
MartinTusen nihundreBeveger seg vekk fra Selma. Nora og Daniel ser på tallene.
SelmaVi skal ha 190 centimeter. Der.
DanielSånn. Så…
LærerHvorfor 190 centimeter?
DanielFor det er…
SelmaFordi man legger på en null.
MartinFordi det er 1900 millimeter.
NoraEr bilen så lang… nei så kort i bredden?Står mellom Selma og Martin og illustrerer «kort» bredde.
SelmaBredden.
NoraMed ett sete der…Flytter seg for å vise plass ved setet.
LærerNår vi ser at bredden var så lang, tror vi det har med dekk å gjøre da?
DanielNei.
LærerNei? Men vi kan komme inn på det med dekk igjen senere.
SelmaDet står breitt.
DanielSkritter opp bilen i «metersteg».
LærerHva tror dere det her er bredden på da?
SelmaBilen kanskje.
NoraKanskje hele bilen?
LærerKanskje hele bilen?
SelmaI bredden da..
LærerVet dere hva? Hvis dere kan nesten helt inn til veggen, legge ned den. Nesten helt inn til veggen. Og så kan du legge den sånn i hver ende. Så kan du også ha en?Peker mot veggen. Deler ut post-it-lapper til Daniel og Nora.
SelmaSkal vi ha den på bakken eller?
LærerJa, legg den på bakken.
DanielMen det er jo bredde, det er ikke lengde.
NoraSkal jeg sette den oppå..Plasserer lappen.
SelmaDet er bredde, ja.
DanielDet er bredde.
Nora…eller skal jeg sette den på siden?
LærerJa, sett den på siden.Nora plasserer lappen.
DanielOkei.Går til Martin og plasserer lappen.
SelmaDa er slutten der da.Prater om plassering av lappen.
Daniel(…) Skal jeg legge liksom starten på den sånn hel på slutten?
LærerHva har jentene gjort da?
NoraVi har lagt den sånn at den siden der er…Viser og peker på sin lapp.
SelmaOkei, bakerst.
DanielDet har jeg og.
SelmaBakerst er på riktig sted.
DanielSånn.
LærerNår dere har fått satt på lappene så kan dere ta inn målebåndet igjen. Okei, da har vi funnet bredden. Det er det mellom de to. Er det noe mer vi kan måle opp her eller?Peker på avstanden mellom lappene.
DanielLengde.
LærerHvis du legger den [vognkortet] ned så kan vi…
SelmaLengde og høyde.
DanielDet er lengde.
LærerHva er lengden for noe?
Daniel4.850.
MartinOi. Så 480?
LærerHmm.
SelmaHva står det?
Daniel4850.
MartinSå 4, 85.
LærerJa, hvordan tenker dere at vi skal klare å finne den lengden?
DanielÅ, jeg vet. Vi har ikke to, så…
SelmaDa må vi ta den veien. Derfra til dit.Beveger armen for å illustrere lengderetning.
LærerJa, vi får ta den veien. Det var lurt.Gjenttar bevegelsen.
SelmaDet er sikkert fordi det skal bli en bil på en måte, med tanke på stedet.
DanielJa, jaja. Ok, vi bare drar den så langt ut som mulig først.Holder kassetten; Selma trekker ut målebåndet.
LærerDet blir litt som at vi lager bilen nå, bare på her inne.
NoraDu [Selma] må ta den inntil den andre [bredden]
SelmaVi ser ikke hvor høy den er, eller da må vi bruke veggen da.Peker på veggen.
DanielDen her er bare 350…
NoraVi burde kanskje ta den [målebåndet] bort til lappene.
Daniel…så vi må…
MartinDen er bare 350.
LærerÅja.
DanielVi må.. Vi kan først…Får ny lapp av lærer.
SelmaVi kan bruke den til (…)Peker på lappen Daniel fikk. Legger målebåndet mot gulvet i enden av bredden.
DanielVi kan… vi kan holde på slutten her, så bare legger vi på 50.Legger ned målebåndet på gulvet.
SelmaVi måler derfra.. Derfra.
NoraVar det ikke der?
DanielSe. Hold… hold fingeren din [Martin] under sånn.Snakker til Martin.
SelmaVent, vent. Nærmere, nærmere. Der.Koordinerer med guttene som drar båndet.
DanielHold fingeren din liksom bare under sånn. Ja, bare legg den der.
MartinDer.Holder fingeren ved enden nærmest kassetten.
DanielSånn ja, okei. Ikke legg den sånn skikkelig da. Ikke slipp.
LærerHvor mange millimeter er det borte i den lappen der?
Martin350
Daniel350, og da må vi legge på 50.
LærerHvor mange millimeter var det på meter?
SelmaHæ?
LærerHvor mange millimeter er det på meter?
Alle1000.
LærerOg hvis det var 350…
DanielNei, nei, det var 350 centimeter.
LærerÅhh.
Daniel3500 da.
LærerKan du [Martin] skrive opp tallet så vi husker hvor mye som er der?Martin skriver på post-it; de andre kommer bort for å se.
SelmaHvor mye mangler vi nå? 130?
LærerOg skriv i millimeter.
DanielDer. 50.
SelmaMm.
DanielFem null … 50… 5… millimeter.Drar ut målebåndet for å legge til det som mangler.
SelmaVi skal jo ikke bare ha 50.
MartinVi skal ha…
Daniel50.
LærerVi måler lengde, ja.
SelmaVi skal ikke bare ha 50 til, vi skal ha mer.
MartinVi skal ha 150 tror jeg.
SelmaVi skal…
LærerHvor langt skal vi?
Selma…totalt så skal vi…
Daniel…4850.
MartinDa skal du ha…
SelmaJa… Da skal vi ha…
LærerDa må vi ha den litt lengre da?
Martin100
Selma… ett tusen og…
Martin185 meter… millimeter.
Selma…tre hundre og femti.
DanielHæ?
Martin185 tror jeg.
Daniel1000 til?
LærerKanskje vi trenger en lapp til.
SelmaEtt.. Mer enn 1000 millimeter. Vi skal ha…
DanielVi var på 3000.
Martin185 da.
Selma1350 til fra den lappen. Her. Fra den lappen der.
MartinEtt tusen...
Selma...trehundre og femti. Så 135. Der.Peker på målebåndet ved 135 cm.
MartinVent da... vent da dere. Dere må gå litt lenger bak.Martin og Nora holder på ved den ene enden, mens Selma og Daniel på den andre.
DanielLegg den der.
SelmaJa.
MartinBro. Eller jo.
SelmaJeg bare bruker kan nå bare for å... Sånn.Snakker om plassering av lappen.
LærerEr vi helt sikre på at det stemmer?
DanielGanske sikre.
LærerSå skal vi dobbeltsjekke det med å skrive det ned, regnet det ut?
DanielJa.
LærerKan en av dere hente arket deres? Og så kan vi regne det ut sammen.Daniel løper for å hente arket sitt.
SelmaNå tok jeg slutten der da. Altså, der.
LærerDet holder det at Daniel henter arket sitt. Så setter vi oss bare i en ring her, vi. Skal jeg flytte mikrofonen? Nå eller?Alle setter seg i en ring rundt arket.
Lærer 2Nei.
LærerDaniel, hvis du setter deg ned du også.
DanielJa.
LærerMhm. For der... hvor mange millimeter hadde vi der?Peker på den første lengdelappen.
Martin350.
LærerVar det 350 millimeter?
DanielJa.
MartinNei, 350 meter.
SelmaVi skulle skrive i millimeter.
LærerVet du hva? Det er fort gjort å glemme.
SelmaIkke centimeter.
LærerJa, ta og så legg på... en null på lappen.
SelmaEn null.
LærerEn null, ja.
Martin350
NoraBare legg til en null der.
Lærer350 centimeter. 3500 millimeter. Skriver du [Daniel] ned akkurat det tallet der?Peker på Daniel.
Daniel3500?
LærerFem hundre, ja.
Selma3500
DanielNå skrev jeg fem feil, tror jeg.
SelmaDu må bare ta...
LærerDet går helt fint. Du kan bare sette en strek over, så skriver du et annet sted på arket.
Selma... den bua helt bakerst. Sånn, og så tar du en halv sirkel. ... Andre vei.
LærerSett en strek over, og så skriver du (...) på arket. Ja.
SelmaSånn.
DanielSånn. Fem. Ja, (...). Jeg glemte hvordan man skrev fem, jeg.
SelmaMm.
LærerHusker dere hvor mye dere la på?
MartinEhh, det var mye.
SelmaJa.
LærerHvor mye ekstra måtte dere ha?
Selma135 centimeter.
LærerHundre og..., og hvor mange millimeter er det?
Selma1350.
Daniel1350 pluss?
LærerHvis du skriver under så kan du..., så blir det som et oppstilt regnestykke.
DanielÅja. 1000 med...
MartinTre.
DanielDu sa jo 1000.
SelmaJa, 1000 (...), og så tre. Fem, og så null.
LærerHvis vi regner det sammen, hva får vi da?
DanielNull. Fem...
SelmaÅtte.
SelmaÅtte. Fire. Lett. Sånn.
LærerStemmer det da med lengden?
Daniel,
Selma
Ja.
LærerBra. Hvor mange hjørner av bilen har vi nå da?
SelmaEhh tre.
NoraTre.
SelmaVi kan jo bare ta derfra og bort dit for å få riktig.
KlippSnitt i opptaket.
LærerVi kan ta sånn cirka på akkurat den.Snakker om siste hjørnet på bilen.
DanielHæ?
LærerDa må du...
SelmaDen der tror jeg ikke har klister. Den la jeg bare der på en måte.Peker på det ene hjørnet.
LærerÅja. Kan det være klister på andre siden? Det går helt fint at vi tar den opp og så ned igjen.
DanielDet er klister her.
NoraSå kan vi ta (...) her da?
SelmaNei, nå beveger du på den (...).
LærerNei da, bare la den ligge i fred, så flytter den ikke på seg.
NoraDet var ikke jeg.
DanielDen hadde bare festet på andre siden.
LærerVi har et hjørne her og, eller? Nå har vi der, og der, og der. Hvor cirka skal vi legge den da?
SelmaHer cirka.Legger en lapp for siste hjørnet på bilen. Lappen plasseres på øyemål.
LærerJa.
DanielMå bare dobbeltsjekke.Går til det ene hjørnet og skritter opp mot det nye hjørnet.
LærerDu måler litt med beina.
DanielTråkker ikke på...
SelmaDer tipper jeg.
LærerJa, det der tror jeg tar litt lang tid.
SelmaSånn.
LærerSånn cirka.
NoraJa, det er sånn cirka.
LærerOkei. Da begynner du å ligne på ... altså, man kan jo se for seg en bil da.
NoraDen bilen er svær.
LærerMen husker du hvor mange seter det var?
NoraSyv.
DanielÅja.
LærerDa må den jo være litt ekstra lange kanskje?
DanielKan jeg flytte den dit?
SelmaIkke flytt den.
MartinSå det var en...
Lærer...sjuseter. Okei. Vi har funnet lengde og bredde. Stod det noe mer på den...
Martin,
Selma
Høyde.
LærerHøyde. Hva står det der? Kan du [Martin] lese? Hva som stod på høyde?Peker på Martin og så vognkortet.
Martin1700
LærerSkal vi... Vi bruker den veggen der, så måle den veien også.Peker på veggen ved siden av.
DanielJa.Går mot veggen med målebåndet.
SelmaSi 1700. Si 1700.
MartinEhh... hundre og..., vent litt. 1700.
LærerVil du sette opp lapp?Martin tar den andre enden, og holder den ned mot gulvet.
Selma170. Folkens. Nå har jo ikke..., nå har jo han nedi der.Kommuniserer at målebåndet er feil vei.
DanielJaja jeg tar bare...Martin og Daniel bytter ender.
SelmaTa motsatt.
DanielDu må ta motsatt.
MartinÅja.
SelmaMå ikke, men du burde.
MartinSå ett tusen..., 170
Selma170.
MartinJa.
NoraDer.Strekker seg for å plassere lappen på veggen.
SelmaNora, rekker du opp?
NoraJa.
SelmaToppen av den.
MartinVent, hva gjør jeg?
SelmaJammen.
DanielEr den på bakke?
MartinJa.
DanielJa, det er sånn.
SelmaÅja, du tok toppen. Toppen er riktig.
DanielJa.
SelmaSånn. Det er vanskelig å tenke at toppen er ehh... er øverst egentlig.
NoraDen bilen er høyere enn meg.
SelmaJa, den er høyere enn alle.
DanielMhm. Ja.
LærerMhm. Det er ganske høy bil. Klarer dere å se for dere en bil inni her nå, eller?
Martin,
Nora
Ja.
SelmaAlle i familien min er høyere enn meg.
LærerKanskje det er foran eller bak, og så er den andre enden der, og så oppover.
MartinJeg må åpne døra.Går til lengden av bilen og later som han åpner bildøra og setter seg ved rattet. Beveger armene som om han styrer.
LærerDen er ganske stor. Ja, late som at vi går inn...
NoraKanskje det er bagasjerom bak her.Går til den ene enden av bilen.
SelmaHvorfor trenger vi den lappen der? Trenger vi den lenger?
LærerNei, det var litt for at vi skulle klare å regne oss frem til ehh...
SelmaVi kan egentlig bare fjerne den da.
LærerJa, vi kan det.
MartinEr det ikke bagasjerom her? Og så to seter her, og så tre seter her, og så to seter her?Beveger seg gjennom «bilen» og markerer seter.
LærerDa kan vi sette oss ned på plassene igjen. De som tok med seg de vognkorta...
Alle(Setter seg tilbake på stolene.)
MartinDen var din.
LærerOg så må Daniel huske arket sitt. ... Ja, da har vi funnet størrelsen på bilen da. Da har vi fått litt mer informasjon om bilen. Hvor stor den er. Nå har vi jo lest litt i det her vognkortet. Hvordan er det lett for oss å lese den? Hva kan dere... hjelpe oss med å lese den? Det var noen som sa noe tall til meg i stad.
NoraMan kan ta på taket.
LærerDet er ganske høy bil. Den er til og med høyere enn meg. Jeg er under... var det 1.70? Hvor høy var den da? 1700 og noe?
DanielJa.