Instruks

Lærerstyrt samtale om hva de fikk vite.

  • Spør også om hvordan de vet det de sier de vet.
  • Fokus kan være struktur på vognkortet – overskrifter – innramminger (avsnitt), …
  • Fokuser også på hvordan man effektivt leser en tekst som denne. Er det noe man hopper over fordi man kjenner strukturen for eksempel? Kan man lese uten å forstå absolutt alt? Eventuelt hvorfor?

 

Lærerstyrt samtale om det de ikke forsto.

  • Hvordan kan vi finne ut av det?
  • Hva og hvordan skal vi eventuelt søke?
  • Hvordan kan man effektivt søke på nett?
  • Velg om elevene skal finne ut av det de selv syntes var vanskelig eller om det velges en felles ting i klassen. For å øke det matematiske nivået kan det være lurt å velge elementer som innebærer måleenheter. Om lesingen er mer enn nok, kan det kanskje være lurt å velge et element som ikke innebærer måleenheter – som for eksempel et nominaltall – ett tall som egentlig er et «navn» som vognkortnummer. Eksempler på elementer som kan være vanskelige: Egenvekt, dekkdimensjon, sporvidde, typegodkjenning osv