| |
Hvem |
Sitat |
Lærer | Okei dere. Da ser jeg at dere har fått litt med på lista deres. Da kan dere til å legge fra dere på blyanten. Dere skal få skrive ferdig ordet altså. Sånn. Okei, dere jenter. Hva fant dere som var likt på kvitteringa? |
Tuva | Sjokolade. |
Emilie | Sjokolade. |
Lærer | Ja okei, så dere så på den varelista. Ja. Var det noe mer som var likt eller? |
Tuva | Ja, eller ikke likt, men det var jo telefonnumre og sånn. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Men det skrev vi ikke opp, men det er ikke samme telefonnummer. |
Lærer | Nei, det er det jo ikke. |
Tuva | Men det er likt med at det er telefonnummer på liksom på kvitteringen. |
Lærer | Ja, hvor er det dere fant telefonnummeret da? |
Tuva | Ehh det står… |
Emilie | …på toppen. |
Tuva | På toppen. Der og der. Det er nesten på toppen da. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Eller ja, cirka. |
Jonas | Jeg fant en annen ting. |
Henrik | Bare si det. Bare si det. |
Jonas | Totalt… |
Lærer | Var det noe annet som var likt da? |
Jonas | Totalt varer. |
Emilie | Ehm, sikkert. Jeg vet ikke. |
Jonas | Og dato. (…) |
Tuva | Vi fikk ikke godt gjennom så veldig… |
Lærer | Nei, dere rakk ikke hele. Det er helt greit. |
Tuva | …så nøye, men… |
Emilie | Åja, at begge kvitteringene har samme farge. Og begge kvitteringene har sånn |
Lærer | Ja, hva er det for noe da? |
Henrik | Strekkkode |
Tuva | Strekkode |
Lærer | Men hva skal vi med den da? |
Tuva | Det er for å sjekke liksom… eller… |
Jonas | Det er det man bruker for å skanne varene. |
Lærer | Ja, okei. |
Tuva | Og så for å komme ut av butikken noen ganger. |
Henrik | Ja. |
Lærer | Ja. |
Tuva | For å… Hvis jeg har vært på Meny noen ganger, så har vi måttet ta kvitteringen og så komme ut. |
Lærer | Ja, for du kommer ikke ut uten den kvitteringa? |
Tuva | Nei, hvis ikke så piper det. |
Lærer | Ja, for da kan det jo være lurt å ikke si nei til kvittering alltid. |
Henrik | Ja. |
Lærer | Ja, så du kommer ut av butikken. |
Tuva | Men det er hvis det er selvbetjent da. |
Lærer | Ja. Okei, dere da gutter. Hva fant dere som var likt? |
Henrik | Mat. |
Jonas | Mat. |
Lærer | Det var kjøpt mat på begge to? |
Henrik | Ja. Bare at det var fuglemat på den ene. |
Lærer | Ja. Hva var ulikt da? |
Henrik | Datoen, by og sted, kostnad, butikk og telefonnummer. Så egentlig allting. |
Lærer | Ja, men hvor fant dere dato da for eksempel? Hvor fant dere det på kvitteringa? |
Jonas | Øverst. |
Henrik | Det er på toppen. |
Lærer | Kan du peke? |
Henrik | Der |
Jonas | Der, og så der. |
| |
Lærer | Ja, og så fant dere, hva var det andre etter dato? Så sa dere? |
Henrik | By og sted. |
Lærer | Ja, hvor var det da? |
Henrik | På denne her så var det Horten og den andre var Ilebrekke. |
Tuva | Samme her. |
Lærer | Ja. Ilebrekke. Hva mer er det dere ser på kvitteringen? For nå har vi snakket litt om dato, og vi har snakket om stedet, og så har vi snakket en del om varene. Men hva mer er det vi ser? |
Jonas | Hvor mange varer. |
Lærer | Ja, hvor er det du finner det da? |
Jonas | Antall artikler under varene. |
Lærer | Ja, kan du peke? |
Jonas | Her og her. |
Henrik | Der hvor det er 11. |
Lærer | Ja. Er det sånn ca. samme sted på begge kvitteringene deres, eller? |
Jonas | Nesten. |
Lærer | Ja. Hva med dere da, jenter, har dere...? |
Tuva | Det ser ut som det bare står på den her. |
Lærer | Ja. Så det står ikke hvor mange det er. |
Tuva | Det står på den her, så står det totalt 11 artikler. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Men det gjør det ikke på den her. |
Lærer | Nei, så det var litt ulikt. |
Tuva | Eller jeg ser i hvert fall ikke det. |
Lærer | Men litt lenger ned da, hva er det her som står her nede da? |
Tuva | Det er sånn derre, det er sikkert noe sånn tekst de har sendt til noen… |
Henrik | Bankgreier, for banken din. Hva du kjøpte. |
Emilie | “Takk for besøket, velkommen tilbake”. |
Henrik | Helt nederst er det sånn. |
Tuva | Helt nederst? Mener du den derre 100% fornøyd eller penger tilbake. |
Henrik | Det står moms. |
Jonas | Strekkoden. |
Lærer | Okei dere, vet dere hva vi gjør? Nå skal dere få litt tusjer og litt farger av meg. Og da vil jeg at dere skal for eksempel. Ok, nå ringer jeg rundt den. Og så setter jeg en strek ut og tar blyanten min og så skriver jeg. Hva kaller man det forresten? Navnet eller? Logo. |
Henrik | Logo. |
Lærer | Logo, ja. Logo. Og så tar jeg en annen farge. Nå må dere følge med jenter, hva dere skal gjøre. Og så for eksempel, ringer jeg rundt den. Og så skriver jeg. Totalsum, var det ikke det det var? |
Henrik | Jo. |
Lærer | Totalsum. Og nå vil jeg at dere skal gjøre det på deres kvitteringer. Du skal ta den som er på venstre side, og du på høyre. Samme med dere, sånn at dere har hver deres kvittering. Skjønte dere det? Skjønte dere det? |
Henrik | Ja. |
Lærer | Ja. Og så her har dere litt. Og så kan dere velge om dere vil bruke sånne... |
Jonas | Kan vi få viskelær? |
Lærer | Viskelær kan dere få. Hvis dere prøver å flytte de litt lenger bort bare. |
Lærer 2 | Jeg tror vi tar tilbake de viskelærene, for det er litt fint å se hva dere har skrevet etterpå. |
Jonas | Okei. |
| |
Henrik | Det var en ting. |
Henrik | Logo |
| … |
Henrik | Skal vi skrive ting som er viktig eller bare sånn? Sånn vi ser? |
Lærer | Du kan bare ringe ut det du finner egentlig. |
| … |
Lærer | Okei, bra dere. Da vil jeg at dere skal legge tilbake fargene. Og så kan vi egentlig bare ta runden når dere har gjort det. Okei, vi kan jo starte med deg, hva er det du har funnet på din kvittering? |
Tuva | Logoen. |
Lærer | Ja, hvor er det du fant logoen? |
Tuva | Ehh, på toppen. |
Lærer | På toppen. |
Tuva | Ja. |
Lærer | Er det likt for alle sammen eller? |
Henrik, Jonas, Tuva | Ja. |
Lærer | Alle har logoen på toppen? |
Henrik | Ja. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Også stedet, liksom hvor det ble kjøpt. |
Lærer | Ja, hvor var det hen da? |
Tuva | I Horten. |
Lærer | Ja, hvor på kvitteringa fant du det? |
Tuva | Ehh, under liksom, der. |
Henrik | Ja, jeg fant også det under der. |
Lærer | Var det likt på alle sammen? |
Henrik | Ja. |
Lærer | Ja, på deg og eller? Var det samme, på din kvittering. Stedet? Ja? |
Tuva | Ja. Og så tok jeg telefonnummeret. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Og det er under stedet. |
Lærer | Mhm. |
Tuva | Ehh, og så datoren som er nesten rett under der igjen. |
Lærer | Ja, okei. Da kan du fortelle hvis du vil. Emilie. Fant du noe annet eller? |
Emilie | Ehm. Ehm. Ehm. Ikke egentlig. Kanskje sånn. |
Lærer | Hva er det du har ringa rundt hvis du ser på din? Det du har ringa rundt? |
Emilie | Åja, eh jeg har ringa rundt varene. |
Lærer | Ja, og det var sånn cirka på midten av kvitteringa? |
Emilie | Mhm. |
Lærer | Ja, og så har du tatt noe med rødt der, eller er det brunt eller? Hva er det for noe? |
Emilie | Ehm, det er totalsum og dato. |
Lærer | Totalsum, ja. Kan du peke hvor du ... hvor du ringa rundt der? Hvor fant du totalsummen? |
Emilie | Der. Eller der. |
Lærer | Er det likt hos dere, eller? |
Henrik | Ehh, vi har fått det på toppen og nede. |
Tuva | Min er bare her. Eller, den er der og. |
Lærer | Ja. |
Henrik | Det er to steder liksom. |
Lærer | Mhm. |
Tuva | Men der er sum og der er kortbetaling. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Og å betale. |
Lærer | Bra. Jonas, har du det ringa rundt noe annet? |
Jonas | Ehh, rabatt. |
Lærer | Ja, hvor er det du fant det? |
Jonas | Ehh, under totalvarene. |
Lærer | Ja. Har dere noen rabatt på dere selv, eller? |
Henrik | Jeg fant ikke noen rabatt. |
Lærer | Nei? Det er kanskje ikke alle som har det. |
Tuva | Jeg fant rabatt. Og så står det til med sånn totalrabatt, totalt før rabatt. |
Lærer | Ja. |
Emilie | Jeg fant pant. |
Lærer | Ja? Du fant pant, ja. Hva er det for noe? |
Emilie | Det er flasker som man leverer inn når de er tomme. |
Lærer | Men hvordan står det? Står det sånn pluss eller minus eller? |
Jonas | Pluss. |
Lærer | Er det pluss, så du må betale for panten? |
Jonas | Ja. |
Henrik | Ja. Hvis du kjøper en flaske, og det betyr at du får pengene. |
Lærer | Ja, ikke sant. |
Henrik | Du får pengene tilbake igjen. Hvis ikke du panter så mister du penger. |
Lærer | Ja, så du kan pante dem. Og hva blir det hvis du panter, da? På en kvittering? |
Jonas | Om det er en stor flaske, så får du tre kroner. Om det er en liten, så får du to kroner. |
Lærer | Ja, ikke sant? Okei, fant du noe annet, eller? Henrik? |
Henrik | Jeg fant egentlig ikke så mye annet, men jeg fant sånn antall varer og gate. Hvilken gate det var på. |
Lærer | Ja, hvor fant du det, da? |
Henrik | Den er rett under logoen. Så gata |
Lærer | Så du har adresse der. Har dere andre det eller? Adresse sånn på toppen? |
Tuva, Jonas, Emilie | Nei. |
Tuva | Ja, eller jeg har bare Horten. |
Jonas | Eller ... nei |