
Iscenesettelse/Elevtekster
Forslag til spørsmålsformuleringer til utforskende klasseromsdialog
1. Spørsmål som fremmer felles forståelse
- Kan du formulere dette i bare én setning?
- Er det noen som kan formulere det NN sa, med egne ord?
Er NN enig i formuleringen? - Er vi nå enige om at å XX betyr …
- Vent litt før du går videre, la oss undersøke dette du sier om …,
før vi tar inn flere momenter … - Kan noen oppsummere argumentasjonen så langt?
- Har noen spørsmål til NN?
2. Spørsmål som fremmer felles forståelse
- Når vi sammenligner de to tekstene, er de ulike på mange vis.
Hva kan vi vite, og hva kan vi tro på med tanke på tekstenes innhold så langt? - Er vi nå enige om at å tro er noe annet enn å vite fordi …
- Er det å tro mindre eller mer meningsfylt enn det å vite?
3. Spørsmål som bidrar til at premissene for det som blir sagt, kommer tydelig frem
- Kan noen se hvilke premisser som ligger til grunn for denne påstanden / dette spørsmålet?
- Innebærer dette at …?
4. Spørsmål som bidrar til at ulike perspektiver møtes
- Rekk opp hånden alle som er enige / uenig / ikke vet.
- Kan det tenkes andre måter å forstå dette på?
- Hvem kunne vært uenig? Hva ville vedkommende sagt?
- Tenk hvis XXXX, hvordan hadde det sett ut da? (Læreren presenterer relevante alternativer, perspektiver eller moteksempler.)
5. Spørsmål som hjelper elevene å utvikle teorier ved å se sammenheng mellom hverandres innspill, hva de har til felles, og hva som skiller dem
- Hvordan ser du dette i forhold til det som tidligere ble sagt om XX?
- Er dette noe annet enn, en videreføring av eller et moteksempel til det NN sa? Er det noe som er likt/ulikt mellom det NN sa, og det YY sa?
- Hva tenker vi om X på bakgrunn av det som har blitt sagt?