Iscenesettelse/Elevtekster

Forslag til spørsmålsformuleringer til utforskende klasseromsdialog

1. Spørsmål som fremmer felles forståelse

  • Kan du formulere dette i bare én setning?
  • Er det noen som kan formulere det NN sa, med egne ord?
    Er NN enig i formuleringen?
  • Er vi nå enige om at å XX betyr …
  • Vent litt før du går videre, la oss undersøke dette du sier om …,
    før vi tar inn flere momenter …
  • Kan noen oppsummere argumentasjonen så langt?
  • Har noen spørsmål til NN?

2. Spørsmål som fremmer felles forståelse

  • Når vi sammenligner de to tekstene, er de ulike på mange vis.
    Hva kan vi vite, og hva kan vi tro på med tanke på tekstenes innhold så langt?
  • Er vi nå enige om at å tro er noe annet enn å vite fordi …
  • Er det å tro mindre eller mer meningsfylt enn det å vite?

3. Spørsmål som bidrar til at premissene for det som blir sagt, kommer tydelig frem  

  • Kan noen se hvilke premisser som ligger til grunn for denne påstanden / dette spørsmålet? 
  • Innebærer dette at …? 

4. Spørsmål som bidrar til at ulike perspektiver møtes

  • Rekk opp hånden alle som er enige / uenig / ikke vet.
  • Kan det tenkes andre måter å forstå dette på?
  • Hvem kunne vært uenig? Hva ville vedkommende sagt?
  • Tenk hvis XXXX, hvordan hadde det sett ut da? (Læreren presenterer relevante alternativer, perspektiver eller moteksempler.)

5. Spørsmål som hjelper elevene å utvikle teorier ved å se sammenheng mellom hverandres innspill, hva de har til felles, og hva som skiller dem

  • Hvordan ser du dette i forhold til det som tidligere ble sagt om XX? 
  • Er dette noe annet enn, en videreføring av eller et moteksempel til det NN sa? Er det noe som er likt/ulikt mellom det NN sa, og det YY sa?
  • Hva tenker vi om X på bakgrunn av det som har blitt sagt?