Refleksjon

Tips fra forskeren om samtaleledelse

1. Vær nysgjerrig, ikke tolk elevene eller evaluer det de sier, men la dem forklare.

2. Oppsummer jevnlig, og skriv nøkkelbegreper på tavla.

3. Synliggjør hvordan elevenes innspill kan knyttes til det som tidligere er sagt (bruk stikkord på tavla), for å sørge for rød tråd i diskusjonen. 

4. Sørg for at dere diskuterer én ting av gangen (nye elementer kan noteres og tas siden), og at det er tydelig hvordan elevenes innspill forholder seg til det som tidligere er sagt.

5. Still spørsmål som bidrar til at premissene for, og konsekvensene av, det som blir sagt, kommer tydelig frem.  

6. Synliggjør enighet/uenighet/usikkerhet, be elevene rekke opp hånden hvis de er enige/uenige/usikre, eller bli enige om et tegn de kan gjøre når de er enige/uenige/usikre. Spør de som er uenige (for å få motargumenter), og de som er usikre (for å oppklare misforståelser).

7. Spør etter alternative synspunkter (hva kunne en som er uenig, sagt?), problematiser og presenter moteksempler dersom elevene ikke gjør dette.