Begrepsliste

Begrepsliste til kritisk analyse av reklame

Begrep Forklaring
Verbalspåklige ressurser Ord med verdiladning: «plussord» og «minusord»
«Bruk av positive eller negative ord kan vise oss avsenderens mening om det teksten handler om.
Pronomen Ved bruk av vi/oss og de/dem kan avsenderen skape et skille mellom «oss» og «de andre».

Bruk av du/deg kan skape nærhet mellom avsenderen og leseren.

Bruk av jeg/meg/min kan plassere avsenderen tydelig i teksten.
Visuelle ressurser Narrativ framstilling
Bilder som framstiller aktivitet og handling, for eksempel kan en eller flere personer løpe, hoppe, sykle osv.
Statisk framstilling
Bilder som framstiller en situasjon som er stille, uten bevegelse
Blikkretning
Hvis en eller flere personer på et bilde ser rett på oss, møter vi gjerne blikket og blir «dratt inn i» bildet.
Hvis personen(e) på bildet ser vekk, får vi lov til å observere fra avstand.
Synsvinkel Undervinkling («froskeperspektiv») kan gi inntrykk av at personen(e) på bildet har makt over leseren.

Overvinkling («fugleperspektiv») kan gi inntrykk av at leseren har makt over personen(e) på bildet.

Normalperspektiv («øyehøyde») kan gi inntrykk av likeverdighet og/eller skape nærhet mellom leseren og personen(e) på bildet.
Framheving
Det vi legger mest merke til i et bilde, er som oftest det avsenderen vil at vi skal legge merke til.
Hvorfor vil avsenderen at vi skal legge merke til akkurat dette …?
Farger
Bruk av farger skaper assosiasjoner og stemninger hos leseren – en farge kan minne oss om noe.

Men: Samme farge kan ha ulik betydning i ulike tekster.Rødt kan for eksempel forbindes med både kjærlighet, blod, fare osv.