55 |
Chris |
Å, det står fortsatt på kinesisk. |
|
56 |
Betina |
Tuller du?! Det står faktisk strutseegg. |
|
57 |
Daniel |
Ser du! Smarting ((peker på seg selv)). |
|
58 |
Alle |
Latter |
|
59 |
Daniel |
Det er faktisk jeg som er den smarte her |
|
60 |
Alle |
Latter |
|
61 |
Chris |
Du er big brain. |
|
62 |
L |
Det kunne vært en ballong. Det kan se ut som en ballong. |
|
63 |
Even |
Jeg visste det var et egg. Jeg visste. Bare ikke hvilket. |
|
64 |
Fredrik |
Man kan også tro at det er en ballong. |
|
65 |
Daniel |
Man kan også tro at det er et egg. |
|
66 |
L |
Da kan vi lese det som står her, sammen i kor. |
|
|
Alle |
Leser i kor: «Hanna leser at et strutseegg kan veie 1,5 kg.» |
|
67 |
L |
Da ser det ut som det har noe med vekt å gjøre også, siden det står kg. |
|
68 |
Chris |
Ja. |
|
69 |
L |
Men hva tror dere nå resten av oppgaven kan handle om? Hva tror dere 50 kan bety? |
|
70 |
Ada |
Mm. Vent. Hvilket er strutseegg? Er det det store ((peker på arket))? |
|
71 |
Daniel |
Selvfølgelig. |
|
72 |
Ada |
Ja, så jeg tror at det der ((peker på det brune egget)) skal stå at veier 50 kg. |
|
73 |
Daniel |
50 kg? |
|
74 |
Ada |
Jeg mener 50 gram eller et eller annet. |
|
75 |
L |
Du tror at det betyr at det er 50 gram? |
|
76 |
Daniel |
Det kan i hvert fall ikke være kg. |
|
77 |
Ada |
Ja ja, det er noe med vekt. |
|
78 |
L |
Ja, det har noe med vekt å gjøre? |
|
79 |
Even |
Heiii, på den andre siden ((blar tilbake til første side)) så er jo det samme som ... Det er gram. Det er tegnet til gram. ((Blar frem og tilbake og peker på tegnene.)) Så det er 50 gram. |
|
80 |
L |
Hvor er det du ser at det står det samme tegnet? |
|
81 |
Even |
Der ((peker på arket)). |
|
82 |
Ada |
Det er kilo. |
|
83 |
Even |
Å ja. |
|
84 |
L |
Så du syns de liknet på hverandre? |
|
85 |
Even |
Ja. Men vi skal jo bare ha g og ikke kg. |
|
86 |
L |
Ja, kanskje det. |
|
87 |
Even |
Det er en K, og det er en g ((peker)).. |
|
88 |
L |
Ok. |
|
89 |
Even |
Så det betyr at det er 50 gram. |
|
90 |
L |
Ok. Da kan vi bla over til neste side igjen. Da får vi en linje til. Da kan vi lese den sammen i kor. |
|
|
Alle |
Leser i kor: «Hun veier et vanlig hønseegg og finner at det veier 50 g.» |
|
91 |
Even |
Hva var det jeg sa. 50 gram. Jeg kan kinesisk nå. |
|
92 |
L |
Ja, så det dere trodde, stemte, da! Da lurer jeg på, hvor mange gram er det i en kg? |
|
93 |
Chris |
1000. |
|
94 |
L |
Mmm (enig). |
|
95 |
L |
Men hva tror dere nå den siste setningen kan bety? Det spørsmålet vi har på slutten der. |
|
96 |
Ada |
Det kan jo være, for eksempel være, hva er alt til sammen? |
|
97 |
L |
Hva veier de to eggene til sammen? |
|
98 |
Ada |
Ja, siden det står et spørsmålstegn der ((peker)). |
|
99 |
L |
Ja, det står et spørsmålstegn. |
|
100 |
L |
Har noen andre noen andre forslag til hva det spørsmålet kan være? |
|
101 |
Fredrik |
Jeg tror spørsmålet er: Hvor mye forskjellen, hvor tung den er. |
|
102 |
L |
Ja, hvor stor forskjell det er på de to eggene? Er det noen andre som har forslag til hva det kan være?. |
|
|
Alle |
Nei |
|
103 |
L |
Da kan vi bla over til den siste siden. ((Trine leser linja høyt for elevene.)) |
|