Press-skriving eller tenkeskriving

om egen leserhistorie

Å tenkeskrive, eller press-skrive, er en øvelse der elevene skriver ned tankene sine raskt og uavbrutt i en gitt tidsperiode. I dette leseløpet får elevene fire minutter til å skrive ned tanker knyttet til egen leserhistorie. Elevene er allerede inspirert av læreren sin historie og har kanskje allerede begynt å knytte det læreren sier, til egne erfaringer. Da kan det være viktig for elevene å få skrevet ned disse tankene. De skriver da uten å bekymre seg for grammatikk, rettskrivning, struktur og organisering. Elevene får mulighet til å frigjøre tankene og hjelpe seg selv i gang med den kommende oppgaven. De får aktivert viktige tankeprosesser og får på den måten reflektert over forholdet sitt til lesing. 

Fortell elevene at de nettopp har lyttet til lærerens egen leserhistorie. De skal nå tenkeskrive om sin egen leserhistorie. Fortell elevene at de ikke skal tenke på grammatikk, rettskrivning eller struktur. De skal prøve å holde pennen eller tastaturet gående i tre minutter. Det blir satt på stoppeklokke.

Elevene kan for eksempel skrive om noen av disse punktene:
 

  • Hvilke bøker husker du fra barndommen din?
  • Hvilke bøker var du interessert i da du gikk på barneskolen?
  • Hvilke typer tekster lånte du på biblioteket da du gikk på barneskolen?
  • Hvilke typer tekster har du likt eller liker du å lese?
  • Hvilke bøker og sjangre liker du nå?