Forklaring til skriveoppgavene

Elevene får utdelt noen ufullstendige setninger som de skal fylle ut. Setningene er ment å sette i gang en tankeprosess knyttet til egen lesing. De skal tenke gjennom hvor de leser, hvor ofte de leser, og hva de synes om lesing. Her er det muligheter for å fylle på med mange flere setninger knyttet til steder, tekster, tanker og opplevelser. Elevene kan også lage slike setninger selv og fylle inn. Videre kan elevene lage setninger og få de andre elevene i klassen til å fylle inn. Dersom det er satt av tid, kan altså denne oppgaven utvides.

Videre fyller elevene inn en tabell hvor de huker av på hvor ofte de leser ulike typer tekster. Tabellen tvinger elevene til å tenke over hvor ofte de leser ulike hverdagslige tekster. Gjennom oppgaven blir elevene introdusert for et mangfold av teksttyper. Dette kan åpne opp for et utvidet tekstbegrep og for at flere elever får en opplevelse av at de leser mer enn de kanskje trodde. Denne oppgaven kan, eller bør, også brukes til å lage statistikk og diagrammer i klassen. Læreren kan samle inn datamaterialet, og klassen kan finne ut hvilke tekster det leses mest av i klassen, eller hvor ofte de leser. Dette kan for eksempel presenteres i et sektordiagram. Det kan også være interessant å sammenligne gutter og jenter eller ulike klasser og trinn.

Avslutningsvis skal elevene skrive kort om en tekst de synes er god. Her bør de begrunne ved å si hvorfor de valgte denne teksten, skrive litt om hva den handler om, og hvorfor teksten er god.