Anslag med «i hønsegården»

I et klasserom er det helt nødvendig å skape et godt muntlig klima: Vi ønsker at elevene skal våge å ta ordet i små grupper, men også i full klasse. Elevene bør tørre å tenke høyt, gjerne om saker de ikke har formulert ferdig. Elever som får være en stemme i rommet ved å delta muntlig, har lettere for å gjøre det igjen. Dersom læreren ønsker at elevene skal delta i helklassesamtalen, kan derfor oppvarmingsøvelsen «i hønsegården» være en øvelse hvor muntlighet ufarliggjøres. Øvelsen «i hønsegården» som er beskrevet i leseløpet, er en videreføring av «kroppen tar stilling»-øvelsen. I tillegg til å plassere seg i rommet argumenterer elevene også muntlig. Elevene engasjeres i muntlig kommunikasjon ved å bruke stemmen sin aktivt. De skal rope, hviske og prate i munnen på hverandre. Dette anslaget handler om å bryte lydmuren og oppmuntre til aktiv deltakelse i timen, samtidig framhever det muntlig kommunikasjon som et kjerneelement.

Eksempler på mulige oppdrag elevene kan få i øvelsen:

• Rop ut det første du tenker på når du hører ordet lesing (hele klassen roper samtidig).
  • Sett deg på pulten og hvisk ut i luften hva du assosierer med bok.
  • Mim ut din første assosiasjon til avis.
  • Hvisk til noen i nærheten av deg hva du tenker på når du hører ordet roman.
  • Gå bort til nærmeste vegg og vis med ansiktet hva du mener om tegneserier.