Anslag med «kroppen tar stilling»

Anslaget starter med oppvarmingsøvelsen «kroppen tar stilling» der elevene utfører små kroppslige oppdrag. Øvelsen er beskrevet i boka 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (Kverndokken, 2020). «Kroppen tar stilling» er en øvelse som kan brukes for å aktivisere elevenes forforståelse og kan være med på å skape motivasjon og engasjement for videre muntlig aktivitet. Ved at elevene fysisk bruker kroppen, kan også det mentale og emosjonelle engasjementet deres øke (Kverndokken, 2020).

I dette leseløpet skal elevene bevege seg i rommet ut fra personlige erfaringer og preferanser relatert til lærerens påstander. En kroppslig tilstedeværelse tvinger elevene til å ta et standpunkt om lesingen sin. Elevene begynner med å ta stilling ved å sette seg på gulvet eller reise seg opp.

Slik er selve øvelsen:

Reis deg opp dersom svaret er «ja», sett deg på gulvet dersom svaret ditt er «nei», og ta stilling til følgende:

• Jeg har lest en fotballtabell.
  • Jeg har lest en busstabell.
  • Jeg har fortalt en vits.
  • Jeg liker vitser.
  • Jeg har lest noter.

Videre bruker læreren høyre og venstre vegg i klasserommet som to motsatte standpunkter (enig/uenig). Elevene graderer så egen mening og viser denne ved å stille seg opp på passende plass i rommet. Ved at læreren bruker denne graderingen, nyanseres meningene mer enn når elevene kun skal reise seg opp eller sitte ned: Elevene får mulighet til å synliggjøre ulike synspunkter på påstanden.

Her kan læreren finne på mange ulike påstander, men i dette leseløpet ble disse brukt:

• Jeg liker tegneserier.
  • Jeg liker å lese romaner.
  • Jeg liker å ha på undertekst på film.
  • Jeg leser litt hver dag.
  • Jeg må lese mye når jeg spiller ulike dataspill.