Under følger forslag til et utvalg konkrete spørsmål knyttet til teksten. De kan brukes som en innledning til helklassesamtalen. Spørsmålene bygger på spørsmålskategorier fra Thomas Illum Hansen (2011).
Spørsmålene under var forberedt, men bare et utvalg ble brukt i selve helklassesamtalen.

Spørsmålstyper

Identifikasjons­spørsmål

Gjenfortellingsspørsmål

Spontanitetsspørsmål

Forundrings­spørsmål

Fordoblings­spørsmål

Taksonomiske spørsmål

Holdnings­spørsmål

Perspektiverende spørsmål

Funksjon

Å aktivere elevenes forforståelse
og å skape innlevelse i teksten

Å stille spørsmål de fleste kan svare på, og å sikre et minimum av felles kunnskap om tekstens verden

Å skape refleksjon over den
intuitive og stemningsskapende
lesingen hvor man fyller ut
tomrom i teksten spontant

Å sette i gang en fortolkningsprosess ut fra tomrom
i teksten som gir motstand

Å konsentrere seg om den litterære fordoblingen som skjer i kraft av den metaforiske funksjonen

Å konsentrere seg om den litterære fordoblingen som skjer i kraft av den metaforiske funksjonen

Å engasjere elevene i diskusjon
om etiske og samfunnsmessige problemstillinger

Å sette teksten inn i en større kontekst og vise dens relevans
i et historisk og sosiokulturelt perspektiv

Eksempler til teksten

Hva ved kaninen opplever
du som gjenkjennelig eller fremmed?

Hva tror du tittelen på boka,
Dette snakker man bare
med kaniner om
, betyr?

Hvilke episoder har gjort
mer inntrykk på deg enn andre?

Hva legger du i begrepet utenforskap?

Hvilke personer eller figurer
møter vi i boka?

Hvilke episoder i boka kan du gjenfortelle?

Det fins indirekte tale i boka der
vi får vite hva kaninen tenker:
Hva tenker for eksempel
kaninen?

Hvilke egenskaper har en kanin?
Hvorfor har forfatteren valgt å la en kanin være hovedpersonen, tror du?

Hva tror du tittelen på boka,
Dette snakker man bare med kaniner om, betyr?

På hvilken måte likner kaninen
og bestefaren på hverandre?

Hva betyr de røde skoene
i boka?

Hvem er kaninen?

Hva kan vi lese mellom linjene
når kaninen står foran speilet
og sier «Jeg både er, og er ikke,
den som vises i speilet»?

Hva kan være en definisjon
på en bildebok basert på denne teksten?

Gi eksempler på gjentakelser, kontraster og metaforer. Hvilken effekt har de på deg som leser eller lytter?

Hva kan vi gjøre for oss selv og
for hverandre når vi opplever utenforskap?

På hvilken måte kan skjønnlitterære tekster generelt eller denne teksten spesielt
åpne opp for bedre å forstå hvordan det er å være et menneske?

Hvilke andre tekster, som bøker, filmer, låter, kjenner dere som tematisk handler om noe av det samme som denne boka gjør?