Lesestrategier i tekstoppgaver
| Memoreringsstrategier | Fordypningsstrategier | Kontrollstrategier |
|---|---|---|
|
✓ Notere eller peke for å huske/skille ut viktig informasjon ✓ Ikke lese lineært – lese/se på flere modaliteter – flytte øynene ulineært ✓ Skape overblikk ✓ Lese mange ganger og ikke hele teksten på en gang |
✓ Nærlesing. Tekstoppgaver er langsomme tekster. Dele opp litt om gangen. Sikre forståelse av begreper. ✓ Notere ved siden av for å organisere informasjon, skape struktur og knytte informasjonen sammen. ✓ Tegne ved siden av for å organisere informasjon, skape struktur og knytte informasjonen sammen. ✓ Lese med mange ulike lesebestillinger. ✓ Oppsummere: Hva er det oppgaven spør om? |
✓ Stille og besvarer spørsmål til teksten. ✓ Lese med ulike lesebestillinger. |
| Strategigruppe | Formål | Eksempler på instruksjoner og spørsmål |
|---|---|---|
| Overblikk | Aktivere forkunnskaper og orientere seg i tekst og modaliteter |
|
| Stopp og sjekk | Senke lesetempo, kontrollere forståelse og aktivere metakognisjon |
|
| Tegn og skriv | Sortere, visualisere og bearbeide informasjon aktivt |
|