Lesestrategier i tekstoppgaver

Memoreringsstrategier Fordypningsstrategier Kontrollstrategier
✓ Notere eller peke for å huske/skille ut viktig informasjon
✓ Ikke lese lineært – lese/se på flere modaliteter – flytte øynene ulineært
✓ Skape overblikk
✓ Lese mange ganger og ikke hele teksten på en gang
✓ Nærlesing. Tekstoppgaver er langsomme tekster. Dele opp litt om gangen. Sikre forståelse av begreper.
✓ Notere ved siden av for å organisere informasjon, skape struktur og knytte informasjonen sammen.
✓ Tegne ved siden av for å organisere informasjon, skape struktur og knytte informasjonen sammen.
✓ Lese med mange ulike lesebestillinger.
✓ Oppsummere: Hva er det oppgaven spør om?
✓ Stille og besvarer spørsmål til teksten.
✓ Lese med ulike lesebestillinger.
Strategigruppe Formål Eksempler på instruksjoner og spørsmål
Overblikk
Ikon øye
Aktivere forkunnskaper og orientere seg i tekst og modaliteter
  • Er det mer informasjon enn teksten? Flytt øynene!
  • Hva handler oppgaven om?
  • Hva vet du om dette fra før?
  • Er det noe som er viktig å skrive ned?
Stopp og sjekk
Stopp skilt
Senke lesetempo, kontrollere forståelse og aktivere metakognisjon
  • Les én og én setning – hold gjerne over resten.
  • Forstår jeg ordene?
  • Hvordan henger figurer og tekst sammen?
  • Hva handler oppgaven om?
  • Hva tror jeg svaret kan være?
  • Stemmer svaret med teksten?
  • Stemmer svaret med det jeg gjettet? Hvorfor/hvorfor ikke?
Tegn og skriv
Ikon penn eller tusj
Sortere, visualisere og bearbeide informasjon aktivt
  • Hvilken informasjon trenger du for å løse oppgaven?
  • Har du alle opplysninger?
  • Strekk under viktig informasjon.
  • Tegn matematisk til teksten.
  • Hva skal jeg finne ut av?