
Oversikt over lesestrategier
Memoreringsstrategier | ||
---|---|---|
Memoreringsstrategier er strategier med formål å hente ut og huske informasjon som er gitt i teksten. | ||
Type strategi | Beskrivelse av strategi | Eksempel knyttet til tekstopgaver |
Aktiv lytting | Å lytte aktivt innebærer å lytte til at noen andre leser en tekst. Dette kan bidra til at elevene enklere kan hente ut informasjon og memorere tekstens handling. | Lytte til at noen leser deler av eller en del av en tekstopgave for å huske innholdet. |
Gjenfortelling | Å gjenfortelle innebærer å repetere eller gjengi tekstinnhold for å memorere og/eller hente ut relevant informasjon. Om elevene derimot gjenforteller teksten uten å ha teksten foran seg, er dette en form for oppsummering som kan bidra til å skape mening. En slik gjenfortelling anses som en fordypningsstrategi. | Gjenforteller deler av eller hele tekstopgaven for å huske hva den handler om. |
Grafiske diagram | Organisering av informasjon i diagram for å huske. Om organiseringen knytter informasjonen sammen og skaper mening, fungerer den også som fordypningsstrategi. Eksempler på diagram er tabeller, tankekart, rubrikker osv. | Setter inn informasjonen i tekstopgaven enten i et gitt diagram (for eksempel en gitt tabell) eller lager diagrammet eller tabellen selv. |
Høytlesing | Høytlesing handler om å bruke stemmen til å lydere ordene i verbalteksten. Ved å lese høyt kan elevene enklere huske innholdet i teksten, samt finne relevant informasjon. Høytlesing kan også foregå uten stemme, «indre tale», men man leser da bevisst ord for ord og «sier de mentalt». | Lese deler av eller en hel tekstopgave høyt eller internt ord for ord for å huske relevant innhold. |
Ikke-lineærlesing | Ikke-lineær lesing brukes ofte til lesing av sammensatte tekster. Ikke-lineær lesing handler om å flytte øynene mellom de ulike modalitetene i teksten og ikke kun lese verbalteksten i rett linje. Det kan også handle om å gjøre lengre stopp i lesingen, for å hoppe tilbake i teksten. Fungerer som fordypningsstrategi når informasjonen i de forskjellige modalitetene bindes sammen. | Flytter øynene fram og tilbake når oppgaven leses. Leser deler flere ganger for å memorere. Sjekker evt. andre modaliteter enn verbalteksten. |
Lese på nytt | Leser hele eller deler av teksten på nytt. | Leser deler av eller hele verbaldelen av en tekstopgave på nytt. |
Letelesing | Leiter i teksten etter noe man tenker er viktig å huske. | Leiter i tekstopgaven etter tall og essensielle ord. |
Notater | Noterer det som oppleves som viktig å huske. Dersom det bevisst velges ut det som er viktig informasjon, ses dette på som fordypningsstrategi. Notater handler om avskrift for å memorere. | Skriver ned det som oppleves som viktig å huske i tekstopgaven. Handler ofte om å skrive ned tall eller gjøre avskrift av deler av oppgaven. |
Peking/understrekking | Peker på eller understreker deler av teksten for å huske. Understreking handler om å streke under ord, tall eller setninger uten å endre tekstinnholdet. Understrekingen kan også skje mentalt (altså uten fysisk tegn) – man fester seg ved visse ord eller tegn. Understrekning kan bidra til at man enklere henter ut og memorerer innholdet i teksten. | Peker på eller streker under det som oppleves som viktig å huskes i oppgaven. Det kan for eksempel være deler av en tegning eller ett ord i teksten. |
Skumlesing/skape overblikk | Å skumlese en tekst handler om å få et overblikk. Overblikket kan skaffes gjennom å for eksempel raskt lese gjennom teksten for å lete etter bestemte ord og temaer. Før lesing kan elevene også se på eventuelle overskrifter og bilder. | Kikke raskt over tekstopgaven. Hvilke typer tall er det her. Er det noen andre modaliteter som kan fortelle noe om hva oppgaven handler om – for eksempel ett bilde. Har overskriften på oppgaven noen hint til hva den handler om? |



Fordypningsstrategier | ||
---|---|---|
Fordypningsstrategier er strategier som bidrar til å skape mening fra en tekst ved å relatere ny informasjon til tidligere kunnskap eller reflektere over hvordan informasjonen kan brukes i nye sammenhenger. | ||
Type strategi | Beskrivelse av strategi | Eksempel |
Aktivereforkunnskaper | Å aktivisere forkunnskaper handler om å relatere til tidligere kunnskaper knyttet til innholdet i teksten eller konteksten teksten leses i. Strategien kan bidra til at elevene skaper mening med teksten. I tillegg kan de trekke slutninger som ikke eksplisitt står i teksten. | Når man leser en tekstopppgave kan det handle om hva jeg vet om konteksten i oppgaven, men også hva enkeltord betyr i konteksten oppgaven handler om. Det kan også handle om konteksten slike oppgaver er skrevet i. |
Forutsi/stillehypoteser | Å forutsi eller stille hypoteser handler om å kvalifisert gjette på hva som kommer til å skje videre i teksten de ennå ikke har lest. De skaper mening underveis ved å stille hypoteser til fortsettelsen. Dette kan også fungere som en kontrollstrategi dersom det benyttes til å vurdere egen forståelse eller strategibruk. | For eksempel å, ut fra det man allerede har lest, gjette på hva tekstopppgaven vil spørre om – før man har lest selve spørsmålet. |
Identifiseretekststruktur | Å identifisere tekststruktur innebærer å gjenkjenne en teksts struktur og oppbygging. Strategien kan gjøre det enklere å hente ut relevant informasjon i en tekst. | En tekstopppgave har ofte et spørsmål til slutt. Har man svaralternativer, kan også elementer som observeres påvirke lesingen. Det kan også handle om å identifisere andre modaliteter som trengs for å løse oppgaven (f.eks. en tabell eller graf). |
Informasjons-søking | Informasjonssøking går ut på å søke opp noe en lurer på eller ikke forstår fra ulike kilder. | Under lesing av tekstopppgaver kan det innebære å spørre noen om enkeltord eller deler av oppgaven, eller å søke opp nødvendig informasjon i bok eller på nett. |
Kontekstlesing | Kontekstlesing handler om å forstå ukjente ord og uttrykk ved å se på ordene rundt og sammenhengen de er i. Kan bidra til dypere mening med innholdet. | Tekstopppgaver er ofte så meningstette at strategien ikke fungerer fullt ut. Den kan brukes for å forstå konteksten dersom ord i konteksten er ukjente, men ofte krever tekstopppgaver forståelse av alle ord. |
Nærlesing | Å nærlese går ut på å lese grundig – ord for ord eller setning for setning – for bedre forståelse av innhold og detaljer. Motstykket til skumlesing. Som fordypningsstrategi handler det om å sette informasjon sammen og skape mening. | Å stykke opp tekstopppgaven i mindre deler og lese disse nøye (ord for ord, setning for setning; setning – bilde – ny setning osv.). Forbinder mindre deler av teksten med andre deler, f.eks. tall i teksten med tall i en figur. |
Organisering | Å organisere handler om å notere, tegne eller skrive på en måte som forbinder viktig informasjon. Ligner notering, men her er informasjonen strategisk valgt og satt i sammenheng. | Notere tall i rekkefølge som viser sammenheng, lage tabell eller annet diagram som strukturerer informasjonen i oppgaven. |
Peking/understrekking | Når peking/understrekking brukes for å peke ut viktige elementer, er det en fordypningsstrategi. Man noterer ofte samtidig som man sorterer eller plasserer informasjonen i forhold til hverandre – eller peker i gitt rekkefølge/med “peke-holder”. | Streker under ord/tall som er viktige for å binde informasjon sammen. Peker og holder på ord/tall som skal ses i sammenheng. Noterer viktige ord/tall i organisert form. |
Sammenligne med andre tekster | Sammenligner teksten med andre tekster og bruker kunnskapen fra disse til å skape mening i den nye. | I tekstopppgaver: kjenne igjen oppgavens struktur og knytte den til strukturer i andre tekstopppgaver, f.eks. additive og multiplikative strukturer. |
Trekke slutninger | Å trekke slutninger er å skape mening mens man leser og konkludere samtidig – f.eks. bekrefte eller avkrefte tidligere hypoteser. | I tekstopppgaver: bekrefte/avkrefte at oppgaven handler om det man tidligere har forutsagt at den skal handle om. |
Visualisering eller tegning | Å tegne/visualisere ved siden av lesingen for å skape mening i teksten og binde informasjon sammen. | Tegne en matematisk skisse som trekker ut viktig informasjon i oppgaven og hjelper med å skape et mentalt bilde av situasjonen. |




Kontrollstrategier | ||
---|---|---|
Kontrollstrategier er strategier som hjelper med å overvåke egen leseprosess, kontrollere egen leseforståelse og egen bruk av lesestrategier. | ||
Type strategi | Beskrivelse av strategi | Eksempel |
Lesebestillinger/ stille og besvare spørsmål | Å stille spørsmål innebærer å formulere spørsmål til teksten og lese med disse spørsmålene i tankene. Spørsmålene kan gjelde det en ikke forstår underveis, og som en senere forsøker å finne svar på. En lesebestilling er et spørsmål man leser for å finne svar på – ofte ved å lese hele teksten eller deler på nytt. | Tekstoppgaver leses gjerne flere ganger med ulike lesebestillinger. Tidlig kan det handle om hva oppgaven gjelder og hva man skal gjøre; senere om viktige begreper/tall; til slutt om å dobbeltsjekke at alle relevante opplysninger er fanget og at svaret passer med teksten. |
Klargjøre | Å klargjøre handler om å velge å lese noe på nytt eller ta i bruk en annen strategi når noe er uklart. Man klargjør egen forståelse og velger en strategi som bidrar til meningsskaping. | I en tekstopgave: stopp opp når noe er uklart og velg strategi for å løse opp – f.eks. lese på nytt der du stoppet, tegne, eller notere. |
Kontrollere | Å kontrollere er å overvåke egen lesing slik at man kan iverksette klargjøring når man merker at noe ikke er forstått. | Underveis i lesingen: “Har jeg forstått informasjonen riktig nå?” |
Målsetting | Å sette mål for lesingen og reflektere over hvorfor man skal lese. Det handler også om å kontrollere om målet nås. | I arbeid med tekstopgaver leser man flere ganger med ulike mål: først for å forstå oppgaven, deretter for å sjekke forståelsen, og til slutt for å kontrollere om oppgaven er riktig løst. Henger tett sammen med lesebestillinger. |
Selvregulering | Å kombinere kontrollere, klargjøre og målsetting. Man har et klart mål, overvåker lesingen, vurderer tiltak ved manglende forståelse, og reflekterer over måloppnåelse. | Både setter mål for lesingen av tekstopgaven, kontrollerer egen forståelse og iverksetter tiltak ved behov. |
Vanskeligedeler | Håndtering av vanskelige deler: identifisere hvilke deler som er vanskelige, planlegge egen lesing og iverksette strategier som er nødvendige for å skape mening. | Skille ut deler som er vanskelige å forstå – f.eks. begreper eller sammenhenger – og bruke strategier for å oppklare, som å spørre eller søke informasjon. |
Viktigedeler | Å ha fokus på viktige deler innebærer metakognitiv bevissthet om hvilke deler som er viktige for leseoppgaven og mest meningsbærende i teksten. | I en tekstopgave: skille mellom informasjon som er relevant for løsningen og det som ikke er relevant. |

