Hendelser fra klasserommet

Hendelser fra klasserommet

Julians portrett

«Jeg leste høyt fra Rigel mens elevene fulgte med på smartboard. Jeg begynte på side 15, og første lesestopp kom allerede her. I et utdelt arbeidshefte jeg lagde, skulle elevene skrive sitt eget portrett, basert på «Julians portrett». De som trengte det, fikk en modelltekst og stram skriveramme – basert på teksten i boka. Videre leste jeg til og med side 24 – en passasje hvor elevene ble kjent med Julian før han kom til Norge. Etter lesingen fikk elevene en skriveoppgave i arbeidsheftet sitt, hvor de skulle forestille seg at de er Julian, som er stuet inn på et skip, med to venner. Uten å vite hvor de skal, skulle de beskrive følelser og tanker. Deretter skulle de se for seg hva som kunne skje videre. For å iscenesette skrivingen, skulle de velge seg ut én setning fra teksten. Deretter skulle de, da de ble pekt på, reise seg opp, lese setningen og sette seg ned igjen».