Daniel | Dimensjon? |
Lærer | Mhm, har dere hørt det ordet før? Dimensjoner? |
Selma | Ja. |
Daniel | Ja, dimensjoner. |
Lærer | Ja, hva betyr det da? |
Selma | Det betyr egentlig forskjellig ting. |
Martin | Er ikke en animasjon med forskjellige folk? |
Daniel | Ehh, ja, liksom… |
Selma | Kan jo brukes i matte, kan det ikke? |
Daniel | Hvor, hvor… dimensjoner. |
Lærer | Hvordan kan vi finne ut av hva dimensjoner er? |
Daniel | Lese |
Martin | Søke |
Lærer | Vi kan lese og vi kan søke. |
Martin | Skal vi søke? |
Lærer | Søk opp. |
Daniel | Det står… det står bredde, lengde, høyde. Aksel, |
Selma | Det er bilen. |
Daniel | …ja, men det står under dimensjoner mm. |
Lærer | Mhm. |
Selma | Det har sikkert noe med størrelser å gjøre. |
Daniel | Ja. |
Lærer | Nå søker han opp, så får vi kanskje hjelp. Hva søker du på? |
Martin | Jeg skriver bare koden min. |
Lærer | Åja, du har ikke kommet inn. Det går fint. |
Martin | Hva… vent hva var spørsmålet? Hva betyr dimensjon bil? |
Lærer | Hvorfor sa du bil? |
Martin | Som at den vil ta sånn bilgreier. |
Selma | Dimensjoner og så mellomrom bil. |
Lærer | Kanskje Daniel, kan du prøve å søke opp dimensjoner uten bil? For nå tok du med bil. Og så ser vi hva forskjellen blir. |
Daniel | Hva bet… |
Martin | Er det ikke hjul eller noe? |
Lærer | Det kommer opp noen hjul, ja. Kan du vise jentene? |
Martin | På dekk? |
Daniel | Nei, dimensjon betyr størrelse eller mål. |
Lærer | Hmm. |
Daniel | … står det her. |
Martin | Ta på bilder. |
Lærer | Få se hva du har funnet. |
Martin | Det er noen med dekk. |
Selma | Ja. |
Lærer | Du fant noe om dekk. |
Selma | Det er fra Store norske leksikon. |
Lærer | Men hva står det for noe om dimensjoner da? |
Daniel | Det står dimensjoner betyr størrelse eller mål. Noe som har en stor dimensjon, er stort eller har store mål… |
Martin | Åja, er ikke det størrelse av bilen? |
Daniel | …Man kan finne dimensjoner til et object (leser på engelsk)… |
Selma | En ting. |
Lærer | Objekt, ja. |
Daniel | … ved å måle objektets lengde, bredde og tykkelse eller høyde. |
Lærer | Så, hva var det som stod i vognkortet her da, om dimensjoner? Det var på ni. |
Daniel | Det var det jeg sa istad. |
Selma | Bredde, lengde og høyde. |
Martin | Er ikke det for å måle den opp? |
Lærer | Det var jo det du sa i sted. Men nå fikk vi det bekreftet. Var ikke det lurt? |
Daniel | Ja, det var smart det. |
Lærer | Ja, flott. Bredde, lengde og høyde. |
Daniel | På bilen? |
Martin | Ja. |
Selma | Det står i mm. |
Lærer | Hva betyr i tallet her da? |
Daniel | Hvor mye mm det er. |
Lærer | Hva er mm for noe da? |
Martin | Mm. |
Selma | Er ikke det millimeter. |
Martin | Millimeter. |
Daniel | Jo, millimeter. |
Lærer | Det har dere hørt før. Millimeter ja. Men de tallene her? |
Daniel | 1900 millimeter. |
Selma | Sikkert hvor mange millimeter det er kanskje. |
Martin | På bredde. |
Daniel | Nei, 1900 millimeter. |
Lærer | Skal vi finne ut av hva det her er? Du fant jo om det var noen dekk. Vi har noen mål her. |
Martin | Mål? |
Lærer | Kanskje vi kan finne ut av hva de målene sier. |
Martin | Okei. |
Lærer | Så finner vi ut om det har med dekk å gjøre også. Skal vi se. Nå var den litt sånn treg. Der. Okei. En millimeter. Hvordan ser den ut på? |
Martin | Er ikke den sånn super liten. |
Lærer | På denne her. |
Martin | Det er bare en sånn liten strek. Ser du det? |
Selma | En sånn liten i mellom 2 og 3. |
Lærer | Ja. Er alle sammen enige om at det er millimeter? De bittesmå der? |
Daniel | Ja, vi snakka om det. |
Lærer | Hva er en centimeter da? |
Daniel | Det er sånn mellom de svære. |
Martin | Mellom 1 og… |
Selma | Det er mellom 28 og 29 for eksempel. |
Daniel | Det er 10 mm. |
Lærer | Hvor mange mm er det i en centimeter? |
Martin, Selma, Daniel | 10. |
Lærer | Hva med meter da? |
Martin | Er ikke det 100? |
Lærer | Skal vi se om vi kan komme helt til en meter. |
Selma | Nei, det er 1000. |
Daniel | 1000 millimeter. |
Martin | Ja. |
Lærer | 1000 millimeter. Er det så mange sånne inne i den lille her? |
Martin | Ja. |
Lærer | Ja. |
Daniel | Det er ganske sjukt. |
Lærer | Hvor mange… hvor mange står det her da? |
Selma | Hvor da? |
Martin | Ehh… |
Lærer | Vi har… det står for eksempel bredde. |
Martin | Tusen nihundre |
Daniel | 1900. |
Lærer | Ja, og hvor mange var det her? |
Martin | Vi må ha… |
Lærer | Hvor mange var det på den meteren? |
Martin | …1000, så vi må ha… |
Daniel | …900. |
Selma | Sånn cirka to, eller ja, det blir… |
Martin, Selma | 190. |
Lærer | Vet dere hva? Jeg klarer ikke å strekke ut den så mye. Vet dere hva? Vi har ganske stor plass her. Vi flytter oss bort dit. Vi må ha med oss et vognkort også. Jeg legger den her jeg. |
Daniel | Ja, jeg tar med den jeg også. |
Lærer | Så skal jeg bare flytte den litt så vi hører hva vi sier. |
Daniel | Ja. |
Lærer | Sånn. Er det greit med lyd? Ja. Ok. Så gir jeg den til deg. Hvor mange millimeter skulle dere ha? |
Martin | Tusen nihundre |
Selma | Vi skal ha 190 centimeter. Der. |
Daniel | Sånn. Så… |
Lærer | Hvorfor 190 centimeter? |
Daniel | For det er… |
Selma | Fordi man legger på en null. |
Martin | Fordi det er 1900 millimeter. |
Nora | Er bilen så lang… nei så kort i bredden? |
Selma | Bredden. |
Nora | Med ett sete der… |
Lærer | Når vi ser at bredden var så lang, tror vi det har med dekk å gjøre da? |
Daniel | Nei. |
Lærer | Nei? Men vi kan komme inn på det med dekk igjen senere. |
Selma | Det står breitt. |
Daniel | |
Lærer | Hva tror dere det her er bredden på da? |
Selma | Bilen kanskje. |
Nora | Kanskje hele bilen? |
Lærer | Kanskje hele bilen? |
Selma | I bredden da.. |
Lærer | Vet dere hva? Hvis dere kan nesten helt inn til veggen, legge ned den. Nesten helt inn til veggen. Og så kan du legge den sånn i hver ende. Så kan du også ha en? |
Selma | Skal vi ha den på bakken eller? |
Lærer | Ja, legg den på bakken. |
Daniel | Men det er jo bredde, det er ikke lengde. |
Nora | Skal jeg sette den oppå.. |
Selma | Det er bredde, ja. |
Daniel | Det er bredde. |
Nora | …eller skal jeg sette den på siden? |
Lærer | Ja, sett den på siden. |
Daniel | Okei. |
Selma | Da er slutten der da. |
Daniel | (…) Skal jeg legge liksom starten på den sånn hel på slutten? |
Lærer | Hva har jentene gjort da? |
Nora | Vi har lagt den sånn at den siden der er… |
Selma | Okei, bakerst. |
Daniel | Det har jeg og. |
Selma | Bakerst er på riktig sted. |
Daniel | Sånn. |
Lærer | Når dere har fått satt på lappene så kan dere ta inn målebåndet igjen. Okei, da har vi funnet bredden. Det er det mellom de to. Er det noe mer vi kan måle opp her eller? |
Daniel | Lengde. |
Lærer | Hvis du legger den [vognkortet] ned så kan vi… |
Selma | Lengde og høyde. |
Daniel | Det er lengde. |
Lærer | Hva er lengden for noe? |
Daniel | 4.850. |
Martin | Oi. Så 480? |
Lærer | Hmm. |
Selma | Hva står det? |
Daniel | 4850. |
Martin | Så 4, 85. |
Lærer | Ja, hvordan tenker dere at vi skal klare å finne den lengden? |
Daniel | Å, jeg vet. Vi har ikke to, så… |
Selma | Da må vi ta den veien. Derfra til dit. |
Lærer | Ja, vi får ta den veien. Det var lurt. |
Selma | Det er sikkert fordi det skal bli en bil på en måte, med tanke på stedet. |
Daniel | Ja, jaja. Ok, vi bare drar den så langt ut som mulig først. |
Lærer | Det blir litt som at vi lager bilen nå, bare på her inne. |
Nora | Du [Selma] må ta den inntil den andre [bredden] |
Selma | Vi ser ikke hvor høy den er, eller da må vi bruke veggen da. |
Daniel | Den her er bare 350… |
Nora | Vi burde kanskje ta den [målebåndet] bort til lappene. |
Daniel | …så vi må… |
Martin | Den er bare 350. |
Lærer | Åja. |
Daniel | Vi må.. Vi kan først… |
Selma | Vi kan bruke den til (…) |
Daniel | Vi kan… vi kan holde på slutten her, så bare legger vi på 50. |
Selma | Vi måler derfra.. Derfra. |
Nora | Var det ikke der? |
Daniel | Se. Hold… hold fingeren din [Martin] under sånn. |
Selma | Vent, vent. Nærmere, nærmere. Der. |
Daniel | Hold fingeren din liksom bare under sånn. Ja, bare legg den der. |
Martin | Der. |
Daniel | Sånn ja, okei. Ikke legg den sånn skikkelig da. Ikke slipp. |
Lærer | Hvor mange millimeter er det borte i den lappen der? |
Martin | 350 |
Daniel | 350, og da må vi legge på 50. |
Lærer | Hvor mange millimeter var det på meter? |
Selma | Hæ? |
Lærer | Hvor mange millimeter er det på meter? |
Alle | 1000. |
Lærer | Og hvis det var 350… |
Daniel | Nei, nei, det var 350 centimeter. |
Lærer | Åhh. |
Daniel | 3500 da. |
Lærer | Kan du [Martin] skrive opp tallet så vi husker hvor mye som er der? |
Selma | Hvor mye mangler vi nå? 130? |
Lærer | Og skriv i millimeter. |
Daniel | Der. 50. |
Selma | Mm. |
Daniel | Fem null … 50… 5… millimeter. |
Selma | Vi skal jo ikke bare ha 50. |
Martin | Vi skal ha… |
Daniel | 50. |
Lærer | Vi måler lengde, ja. |
Selma | Vi skal ikke bare ha 50 til, vi skal ha mer. |
Martin | Vi skal ha 150 tror jeg. |
Selma | Vi skal… |
Lærer | Hvor langt skal vi? |
Selma | …totalt så skal vi… |
Daniel | …4850. |
Martin | Da skal du ha… |
Selma | Ja… Da skal vi ha… |
Lærer | Da må vi ha den litt lengre da? |
Martin | 100 |
Selma | … ett tusen og… |
Martin | 185 meter… millimeter. |
Selma | …tre hundre og femti. |
Daniel | Hæ? |
Martin | 185 tror jeg. |
Daniel | 1000 til? |
Lærer | Kanskje vi trenger en lapp til. |
Selma | Ett.. Mer enn 1000 millimeter. Vi skal ha… |
Daniel | Vi var på 3000. |
Martin | 185 da. |
Selma | 1350 til fra den lappen. Her. Fra den lappen der. |
Martin | Ett tusen... |
Selma | ...trehundre og femti. Så 135. Der. |
Martin | Vent da... vent da dere. Dere må gå litt lenger bak. |
Daniel | Legg den der. |
Selma | Ja. |
Martin | Bro. Eller jo. |
Selma | Jeg bare bruker kan nå bare for å... Sånn. |
Lærer | Er vi helt sikre på at det stemmer? |
Daniel | Ganske sikre. |
Lærer | Så skal vi dobbeltsjekke det med å skrive det ned, regnet det ut? |
Daniel | Ja. |
Lærer | Kan en av dere hente arket deres? Og så kan vi regne det ut sammen. |
Selma | Nå tok jeg slutten der da. Altså, der. |
Lærer | Det holder det at Daniel henter arket sitt. Så setter vi oss bare i en ring her, vi. Skal jeg flytte mikrofonen? Nå eller? |
Lærer 2 | Nei. |
Lærer | Daniel, hvis du setter deg ned du også. |
Daniel | Ja. |
Lærer | Mhm. For der... hvor mange millimeter hadde vi der? |
Martin | 350. |
Lærer | Var det 350 millimeter? |
Daniel | Ja. |
Martin | Nei, 350 meter. |
Selma | Vi skulle skrive i millimeter. |
Lærer | Vet du hva? Det er fort gjort å glemme. |
Selma | Ikke centimeter. |
Lærer | Ja, ta og så legg på... en null på lappen. |
Selma | En null. |
Lærer | En null, ja. |
Martin | 350 |
Nora | Bare legg til en null der. |
Lærer | 350 centimeter. 3500 millimeter. Skriver du [Daniel] ned akkurat det tallet der? |
Daniel | 3500? |
Lærer | Fem hundre, ja. |
Selma | 3500 |
Daniel | Nå skrev jeg fem feil, tror jeg. |
Selma | Du må bare ta... |
Lærer | Det går helt fint. Du kan bare sette en strek over, så skriver du et annet sted på arket. |
Selma | ... den bua helt bakerst. Sånn, og så tar du en halv sirkel. ... Andre vei. |
Lærer | Sett en strek over, og så skriver du (...) på arket. Ja. |
Selma | Sånn. |
Daniel | Sånn. Fem. Ja, (...). Jeg glemte hvordan man skrev fem, jeg. |
Selma | Mm. |
Lærer | Husker dere hvor mye dere la på? |
Martin | Ehh, det var mye. |
Selma | Ja. |
Lærer | Hvor mye ekstra måtte dere ha? |
Selma | 135 centimeter. |
Lærer | Hundre og..., og hvor mange millimeter er det? |
Selma | 1350. |
Daniel | 1350 pluss? |
Lærer | Hvis du skriver under så kan du..., så blir det som et oppstilt regnestykke. |
Daniel | Åja. 1000 med... |
Martin | Tre. |
Daniel | Du sa jo 1000. |
Selma | Ja, 1000 (...), og så tre. Fem, og så null. |
Lærer | Hvis vi regner det sammen, hva får vi da? |
Daniel | Null. Fem... |
Selma | Åtte. |
Selma | Åtte. Fire. Lett. Sånn. |
Lærer | Stemmer det da med lengden? |
Daniel, Selma | Ja. |
Lærer | Bra. Hvor mange hjørner av bilen har vi nå da? |
Selma | Ehh tre. |
Nora | Tre. |
Selma | Vi kan jo bare ta derfra og bort dit for å få riktig. |
Klipp | — |
Lærer | Vi kan ta sånn cirka på akkurat den. |
Daniel | Hæ? |
Lærer | Da må du... |
Selma | Den der tror jeg ikke har klister. Den la jeg bare der på en måte. |
Lærer | Åja. Kan det være klister på andre siden? Det går helt fint at vi tar den opp og så ned igjen. |
Daniel | Det er klister her. |
Nora | Så kan vi ta (...) her da? |
Selma | Nei, nå beveger du på den (...). |
Lærer | Nei da, bare la den ligge i fred, så flytter den ikke på seg. |
Nora | Det var ikke jeg. |
Daniel | Den hadde bare festet på andre siden. |
Lærer | Vi har et hjørne her og, eller? Nå har vi der, og der, og der. Hvor cirka skal vi legge den da? |
Selma | Her cirka. |
Lærer | Ja. |
Daniel | Må bare dobbeltsjekke. |
Lærer | Du måler litt med beina. |
Daniel | Tråkker ikke på... |
Selma | Der tipper jeg. |
Lærer | Ja, det der tror jeg tar litt lang tid. |
Selma | Sånn. |
Lærer | Sånn cirka. |
Nora | Ja, det er sånn cirka. |
Lærer | Okei. Da begynner du å ligne på ... altså, man kan jo se for seg en bil da. |
Nora | Den bilen er svær. |
Lærer | Men husker du hvor mange seter det var? |
Nora | Syv. |
Daniel | Åja. |
Lærer | Da må den jo være litt ekstra lange kanskje? |
Daniel | Kan jeg flytte den dit? |
Selma | Ikke flytt den. |
Martin | Så det var en... |
Lærer | ...sjuseter. Okei. Vi har funnet lengde og bredde. Stod det noe mer på den... |
Martin, Selma | Høyde. |
Lærer | Høyde. Hva står det der? Kan du [Martin] lese? Hva som stod på høyde? |
Martin | 1700 |
Lærer | Skal vi... Vi bruker den veggen der, så måle den veien også. |
Daniel | Ja. |
Selma | Si 1700. Si 1700. |
Martin | Ehh... hundre og..., vent litt. 1700. |
Lærer | Vil du sette opp lapp? |
Selma | 170. Folkens. Nå har jo ikke..., nå har jo han nedi der. |
Daniel | Jaja jeg tar bare... |
Selma | Ta motsatt. |
Daniel | Du må ta motsatt. |
Martin | Åja. |
Selma | Må ikke, men du burde. |
Martin | Så ett tusen..., 170 |
Selma | 170. |
Martin | Ja. |
Nora | Der. |
Selma | Nora, rekker du opp? |
Nora | Ja. |
Selma | Toppen av den. |
Martin | Vent, hva gjør jeg? |
Selma | Jammen. |
Daniel | Er den på bakke? |
Martin | Ja. |
Daniel | Ja, det er sånn. |
Selma | Åja, du tok toppen. Toppen er riktig. |
Daniel | Ja. |
Selma | Sånn. Det er vanskelig å tenke at toppen er ehh... er øverst egentlig. |
Nora | Den bilen er høyere enn meg. |
Selma | Ja, den er høyere enn alle. |
Daniel | Mhm. Ja. |
Lærer | Mhm. Det er ganske høy bil. Klarer dere å se for dere en bil inni her nå, eller? |
Martin, Nora | Ja. |
Selma | Alle i familien min er høyere enn meg. |
Lærer | Kanskje det er foran eller bak, og så er den andre enden der, og så oppover. |
Martin | Jeg må åpne døra. |
Lærer | Den er ganske stor. Ja, late som at vi går inn... |
Nora | Kanskje det er bagasjerom bak her. |
Selma | Hvorfor trenger vi den lappen der? Trenger vi den lenger? |
Lærer | Nei, det var litt for at vi skulle klare å regne oss frem til ehh... |
Selma | Vi kan egentlig bare fjerne den da. |
Lærer | Ja, vi kan det. |
Martin | Er det ikke bagasjerom her? Og så to seter her, og så tre seter her, og så to seter her? |
Lærer | Da kan vi sette oss ned på plassene igjen. De som tok med seg de vognkorta... |
Alle | (Setter seg tilbake på stolene.) |
Martin | Den var din. |
Lærer | Og så må Daniel huske arket sitt. ... Ja, da har vi funnet størrelsen på bilen da. Da har vi fått litt mer informasjon om bilen. Hvor stor den er. Nå har vi jo lest litt i det her vognkortet. Hvordan er det lett for oss å lese den? Hva kan dere... hjelpe oss med å lese den? Det var noen som sa noe tall til meg i stad. |
Nora | Man kan ta på taket. |
Lærer | Det er ganske høy bil. Den er til og med høyere enn meg. Jeg er under... var det 1.70? Hvor høy var den da? 1700 og noe? |
Daniel | Ja. |