| |
Lærer | Ja. Okei, nå nærmer vi oss ferdig dere. Men det jeg vil dere skal gjøre nå er å snu arket deres. Kan dere gjøre det? Ja. Bare legg den der du, det går fint. Og så vil jeg at dere skal skrive noe på arket deres. For jeg har et spørsmål sånn helt på slutten. Når du skal lese en kvittering, hva kan du gjøre for å forstå innholdet? Hva kan ... Prøv å skrive to setninger om det. Hva kan du gjøre for å forstå innholdet på en kvittering? Skjønte dere spørsmålet? |
Henrik | Les liksom bedre. Eller lese... |
Lærer | Ja, skriv ned det du tenker. |
Henrik | Jeg vet ikke.. |
Lærer | Okei flott. Og sånn helt til slutt så har jeg to litt annerledes kvitteringer. Jeg vil at dere skal se på de. Og så om dere klarer å forstå det, da tenker jeg ikke å forstå språket kanskje. Men å forstå hvor ting er på den kvitteringa. Legg den ned så begge to ser. |
Henrik | Det er totalprisen. |
Jonas | Varene. |
Henrik | Det der er... |
Jonas | Varene |
Henrik | Det der er liksom logoen på en måte... |
Tuva | Det er summen. |
Emilie | Mhm. |
Henrik | ...hva det heter på butikken. |
Jonas | Alle varene. |
Henrik | Totalsum. |
Tuva | Ja, og så er det tingene. |
Emilie | Mhm. |
Henrik | Navnet på butikken- |
Tuva | Og så er det hva tingene koster. |
Emilie | Mhm. |
Jonas | Plass. Er det der sånn bank… sånn der ting? |
Tuva | Ehh, og så er det der liksom hva ting koster til sammen |
Emilie | Sted. |
Henrik | Det er dato. |
Tuva | Det er i Warszawa. |
Jonas | Ja, Warszawa. |
Tuva | Restaurasja [Restauracja] |
Jonas | Er det datoen? |
Tuva | Jeg ser ikke datoen. Jo, det er 24/10 |
Henrik | Det er utenlandsk. |
Lærer | Det er utenlandsk, ja. |
Henrik | Hva er dette for noe? |
Jonas | Jeg tror det er basicaly strekkoden dems. |
Henrik | Hvordan kan det være strekkode? Det er jo masse randome (…) |
Tuva | Jeg finner ikke noe telefonnummer. Er det 002. Nei det kan jo være stedsnummeret. |
Henrik | Det er ingenting på baksiden. |
Henrik | Den var veldig liten da. Hvis vi ser på størrelsen på den og den... |
Joans | Den er cirka kvart. |
Henrik | Den er ikke kvarte engang. |
Jonas | Nei, halvparten. Halvparten |
Henrik | Den er ikke halvparten. |
Tuva | Paragon Fiskałny |
Henrik | Du sparer på... ehm trærne da, siden du ikke bruker så mye. |
Emilie | (…) |
Lærer | Okei, hvordan var de synes dere. I forhold til de som vi har jobba med til nå? |
Henrik | Veldig rare, for det var sånn... Det var sånn rar strekkode |
Lærer | Rar strekkode. Hvor var den da? |
Henrik | Det var cirka sånn midt under sum (...) |
Lærer | Ja. |
Henrik | Jeg vet ikke om det er strekkode en gang, men det var masse dumme tall. |
Lærer | Ja. Men klarte dere for eksempel å se hvor var varelista for eksempel? Klarte dere å se det? |
Jonas | Ja, der. |
Henrik | Ja, der er litt ut. Det var sånn rett under navnet på butikken. |
Lærer | Ja. Var det sånn hos dere også, jenter? |
Tuva | Ehh, ja. |
Lærer | Ja. |
Henrik | Det var noe på toppen, sånn Warsaw store |
Tuva | Men det ser ut som. Det ser ut som at logoen ikke er på toppen. At den er liksom der. |
Lærer | Ja, den var et annet sted ja. |
Henrik | Det er noe på toppen. |
Lærer | Mhm. |
Tuva | Det er sånn derre sted og sånn. For her står det Warszawa og sånn. |
Henrik | Fikk dere også Warszawa? |
Lærer | Men så det betyr jo at dere klarte å se på en kvittering med språk som dere kanskje ikke kan. |
Henrik | Ja. |
Lærer | Og så ... samtidig så klarte dere å forstå littegrann. Det var veldig bra. Men dere, da er vi egentlig ferdige. Hvordan synes dere det var egentlig? |
Henrik | Gøy. |
Jonas | Litt gøy. |
Tuva | Gøy, men kleint. |
Lærer | Var det litt kleint? Ja, det er lov det altså. |
Henrik | Nå vet jeg i hvert fall hvordan jeg leser en kvittering da. |
Lærer | Hva sa du for noe? |
Henrik | Nå kan jeg lese en kvittering i hvert fall. |
Lærer | Du kan lese en kvittering, det er fint. Er det som dere pleier å ha, matematikk eller? |
Henrik | Det her er veldig rart. |
Jonas | Hvis det er en tekstoppgave... så... |
Henrik | Det kan være en tekstoppgave liksom. |
Lærer | Ja. |
Tuva | Ja, på liksom ja. |
Jonas | Vi har hatt mange tekstoppgaver. |
Lærer | Ja. |
Henrik | Men vi har aldri jobbet med sånn ordentlig kvittering. |
Lærer | Nei, men har dere for eksempel hatt en tekstoppgave med kvittering på? |
Alle | Nei. |
Jonas | Nei, vi har hatt en som er nesten sånn da. Det er om en gutt som skal kjøre til og fra skolen med buss, og så skal man vite hvilken måte han kommer seg dit med bussen er mest økonomisk. |
Lærer | Ja, ikke sant? |
Henrik | Og så har det med kjøttdeig og sånn. Noen kjøper sånn. Er det billigere å kjøpe en kilo kjøttdeig, eller 500 gram to ganger liksom.. |
Lærer | Ja, ikke sant? Nei, men det er bra. Men var det greit, eller? Det her... |
Alle | Ja. |
Lærer | Ja. Jeg synes dere var kjempeflinke. Er du ikke enig? |
Lærer 2 | Ja, vi er fornøyd. |
Lærer | Da skal dere få lov til å gå tilbake til klasserommet dere. Takk for at dere ville være med! |