
Eksempler på historier – Transkripsjon
Lærer | Okei. Det vi skal starte med nå er at dere skal få et ark hver. Dere skal ha det her. Så får dere det. | |
Henrik | Er det samarbeid? | |
Lærer | Det er samarbeid. | |
Henrik | Okei. | |
Lærer | Og så får dere en kvittering hver. Den vil jeg at dere skal lime på arket. | |
Henrik | 300 kroner? | Leser kvittering med en gang de deles ut |
Emilie | Det er 400. | |
Lærer | Okei. Se nå. Jeg vil at dere skal lime på dette. Sånn cirka her. | |
Jonas | Sjokkobuttens. | Lener seg over kvittering for å se bedre |
Tuva | På midten? | |
Lærer | Ja, sånn cirka på midten, men litt til venstre. Her. Klarer dere det? | |
Elevene limer på kvittering | ||
Tuva | Cirka der? | |
Lærer | Cirka der, det er fint. | |
Emilie | Firkløver. | Hvisker til Tuva |
Lærer | Bra, da var dere klare. Det gjør ikke noe at den ikke sitter helt altså. Tar du på korken på limet? Bra. | |
Elevene begynner å kikke nærmere på kvittering samtidig som oppgave blir gitt | ||
Lærer | Det første vi skal gjøre nå, dere, er at nå skal dere snakke sammen dere som sitter ved siden av hverandre. Og så skal dere se på kvitteringen, og så skal dere tenke på … Hvem kan det være som har handlet? Og hva skulle den personen? Og hvorfor handlet den det den handlet? Kan dere snakke sammen? | |
Henrik | Det er ikke noe galt eller noe? | |
Lærer | Ingenting som er galt. | |
Henrik | Okei. | |
Lærer | Så her kan dere finne på. Bruk fantasien deres. |
Snakker på gruppene 6:25
Tuva og Emilie | ||
---|---|---|
Hvem | Sitat | Video |
Emilie | Firkløver. Rabatt. Fuglemat. Fuglebrettmat (...). | Peker på kvittering. |
Tuva | Jeg tror det var at man skulle på tur. | |
Lærer | Og så kan dere gjerne skrive underveis dere, så husker dere det, ikke sant? | |
Emilie | Så hvis det er fett. Hva er fettkoble? | Peker på ordet med blyanten. |
Tuva | Fettkolbe (...) | |
Emilie | Åja, kolbe. | |
Tuva | Kanskje det er noe (...) | |
Emilie | Åja kolbe. Kolbe ja. Hva er kolbe? | |
Tuva | Jeg tror de skulle på tur. | Ser på Emilie og ler |
Emilie | Ja. | |
Emilie | Og så toalettbørste. | |
Tuva | Melkesjokolade. Villfuglblanding. | |
Emilie | Ehm, jeg tror kanskje ... det er fuglekikker eller noe | |
Tuva | Ja, kanskje de skulle på fuglekikking | |
Emilie | Ja. |
Henrik og Jonas | ||
---|---|---|
Hvem | Sitat | Video |
Henrik | Sjokolade. Burger. Kaffe. | |
Jonas | Fries. Burgerbrød. (...) | |
Henrik | Men alt dette er Coop, så det er billig. | Peker på kvittering |
Jonas | Burgerbrød. Eggnudler. Nudler? | |
Henrik | Steak frites | |
Jonas | Eh ja… det der er hundre prosent… | |
Henrik | Middag kanskje? | |
Jonas | Middag eller… Sjokoladeknapp. | Peker på kvittering. |
Henrik | Q-melk. Melk. | |
Jonas | Eggnudler. | |
Henrik | Det står wok. De skal ha ma… middag, fordi wok. | |
Jonas | Middag. | |
Henrik | Ja, middag. | |
Jonas | Middag og dessert | |
Henrik | (…) | |
Jonas | Sjokoladeknapp | |
Henrik | (…) det er jo… | |
Jonas | Ja, men eggnudler |
Felles 7:46
Hvem | Sitat | Video |
---|---|---|
Lærer | Skriv gjerne litt her på arket. Noen stikkord. Hvem handla og… Og hva skulle de? | |
Henrik | Hvem? | |
Jonas | Hvem? | |
Tuva | Må jeg ha spesifikke navn? Åja |
|
Lærer | Det kan dere velge selv. | |
Jonas | Hvordan skal vi vite hvem har gjort det? |
Snakker på gruppene
Tuva og Emilie | ||
---|---|---|
Hvem | Sitat | Video |
Tuva | Fuglekikker | |
Emilie | Fuglekikker. Men hva… toalettbørste. Hehe. Hvordan skal vi vite hva en toalettbørste er til? Kanskje… Dette minner meg om sånn huldra. | Emilie skriver |
Tuva | Kanskje... hva er… åja det er melkesjokolade. Det er to stykk. Men hva er kongle med fett? | |
Emilie | Kongle med fett? | |
Tuva | Men det står veldig mye fugle(...)mat. Kanskje det er sånn derre man kan spise av? Som fuglene kan spise av. | |
Emilie | Mhm. … Natur. | Emilie skriver |
Tuva | Ehh hva er villfuglblanding? Åja. Men jeg tror det her er en fuglekikker. Eller så (...) | |
Emilie | Men kjøpte firkløver. Finnes det? | |
Tuva | Ja, det er en sjokolade | |
Emilie | Åh, åja jeg trodde de kjøpte den, fordi det hadde vært litt rart hvis de kjøpte en firkløver til... | |
Tuva | Det står at man kjøpte to firkløver, to stykk. 200 gram, to stykk. | |
Emilie | Åja, ja to stykk (...) | |
Tuva | Hvorfor tre stykk toalettbørster? | |
Emilie | Kanskje hvis det er to ... kanskje det er sukker kick? Diabetes? Nei, nei, nei, nei... at de kanskje får diabetes? | |
Tuva | Hæ? | |
Emilie | Nei, glem det. | |
Tuva | Nei, jeg tror ikke det har noe med diabetes å gjøre | |
Emilie | Nei glem det, glem det, glem det, glem det | |
Tuva | Ehm. |
Henrik og Jonas | ||
Hvem | Sitat | Video |
---|---|---|
Henrik | Men de kjøpte bare en eggnudler da... | |
Jonas | Hæ? | |
Henrik | De kjøpte ikke en svær pakke med eggnudler. De kjøpte en eggnudler. Det betyr at det bare er én person. En som bor alene. Middag. Jeg skriver bare middag. Vi skriver hvilken dag da. | Henrik skriver «middag» |
Jonas | Okei. En person. Som lager middag. Som liker kaffe. Og han skal sikkert ikke til (...) spise (...) med sjokoladeknapper. | |
Henrik | Hva skal du med det? Ehh.. Men det er bare en person da. Jeg ville sagt at det er en person. | Peker og prikker mange ganger på kvitteringa. |
Jonas | Vi må gjette vår. Det er en average person hver dag. | |
Henrik | Hvordan bruker de 300 kroner på det egentlig? Hva kostet det? Nei, de kjøpte to iskaffer. | Peker på en vare. |
Jonas | Da er det scam for 300 kroner. Alt det der er scam. | |
Henrik | Ja, men jeg tror det var dessert. Middag, middag og dessert |
Felles 9:36
Hvem | Sitat | Video |
Lærer | Okei, dere. Har dere funnet ut noe, eller? | |
Flere svarer | Ja. | |
Lærer | Ja, dere gutter. Hva tenkte dere? | |
Henrik | At det var én person og at de skulle ha middag og dessert. | |
Lærer | Ja. | |
Henrik | Men jeg skjønner ikke hva det skulle med hamburgerbrød... | |
Lærer | Nei. | |
Henrik | Det var masse sånn wokting, eggnudler og wokmix. | |
Jonas | Ja det var steak ... og fries og sånt. Så det er sikkert til middag. | |
Tuva | Kanskje de skulle på date? | |
Henrik | De skal ikke på date. Da tar de ikke med mat. | |
Jonas | (…) man kan bestille burger og sånt der. | |
Tuva | Ja, men okei | |
Emilie | Men ja, men kanskje ... | |
Henrik | Vi sier middag. At de skulle ha middag. | |
Lærer | Ja, men hvem tror dere det her var da? | |
Henrik | To personer kanskje. | |
Lærer | To personer, ja. | |
Henrik | Nylig gift. | |
Jonas | En vanlig person som kjøper til middag hver dag. | |
Lærer | Ja, ikke sant? | |
Henrik | Ja. | |
Lærer | Og dere da, jenter? Hva tenkte dere på? | |
Tuva | Vi trodde det var en fuglekikker. | |
Lærer | Ja, hvorfor trodde dere det? | |
Tuva | Eh.. Fordi det var veldig mye fuglemat og ... | |
Emilie | Naturting. | |
Tuva | Men, og så var det veldig rart fordi det var toalettbørster og litt melkesjokolade og firkløver og sånn | |
Lærer | Ja, så det var en sånn blanding. | |
Tuva | Ja, så vi tenkte liksom at de er sånn… jeg tenkte i hvert fall at sjokoladen var sånn at de kunne spise imens de så på fuglekikking liksom. | |
Lærer | Ja. | |
Tuva | Men, ja. | |
Lærer | Og toalettbørstene da? | |
Tuva | Men, kanskje det var til å... | |
Emilie | …kanskje, kanskje de hadde vondt i magen. | |
Henrik | Overflummelse? (oversvømmelse) | |
Emilie | Ja, kanskje de hadde diaré. Så måtte de vaske doen med toalettbørsten. | |
Tuva | Eller så skulle de spise. Eller så trengte de bare en toalettbørste så de bare kjøpte en toalettbørste til. | |
Lærer | Det kan godt hende. | |
Emilie | Men det her var 16. des… | |
Tuva | Men det var litt rart at de kjøpte tre stykker toalettbørster. |